Kawa staje się towarem luksusowym. Ceny biją rekordy i choć przybywa promocji w sieciach handlowych, to i tak jest drożej niż rok temu w cenie regularnej.

Zwróciliście uwagę, jak bardzo podrożała kawa? Zapnijcie pasy, bo w niektórych przypadkach ceny poszły w górę o prawie 30 proc.! Według raportu UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito „Indeks cen w sklepach detalicznych” tylko od stycznia do końca września 2025 r. średnie ceny kawy (a więc i regularne, i promocyjne) wzrosły aż o 22,6 proc. Kawa mielona zdrożała aż o 28,8 proc. r/r, a rozpuszczalna o 16,4 proc. r/r.
To bardzo duży skok, biorąc pod uwagę, że w ubiegłym roku kawa mielona zdrożała o 5,4 proc. r/r, a mielona tylko o 1 proc. r/r.
Cena kawy ostro w górę
Tylko w III kw. 2025 r. kawa podrożała o 28,7 proc. r/r - w tym mielona aż o 36,8 proc., a rozpuszczalna o 20,6 proc. Skąd tak duże wzrosty? Dr Robert Orpych, współautor raportu z Uniwersytetu WSB Merito, tlumaczy, że wysokie ceny kawy są odbiciem dramatycznej sytuacji na rynkach globalnych.
Arabika osiągnęła najwyższy poziom od blisko 50 lat, a robusta bije historyczne rekordy. Główną przyczyną są uwarunkowania klimatyczne w krajach producenckich. Kolejnym czynnikiem są spekulacje finansowe. Coraz powszechniejsze są głosy branży, iż plantatorzy celowo wstrzymują sprzedaż ziaren, czekając na jeszcze wyższe ceny, a zapasy na giełdzie ICE cały czas topnieją - mówi ekspert.
I przypomina, że na konsumentów przenoszone są również koszty operacyjne, jak ceny nawozów, energii i transportu.
Ceny kawy mogą jednak wyhamować. Julita Pryzmont, współautorka raportu z Hiper-Com Poland, prognozuje, że pod koniec roku tempo wzrostu spadnie do kilkunastu procent rok do roku. Pomóc mają wyższa baza i stabilizacja notowań surowca. Na początku 2026 r. podwyżki mogą być już jednocyfrowe, ale pod warunkiem, że nie dojdzie do nowych wstrząsów podażowych ani osłabienia złotego.
W kolejnych kwartałach ceny popularnych marek kaw kształtować się będą w przedziale 60-80 zł za kilogram, a marek premium oscylować będą na poziomie 100-120 zł. Ewentualny spadek możliwy jest dopiero w drugiej połowie 2026 r., jeśli Brazylia zbierze większe plony bez kolejnych katastrof pogodowych - wskazuje dr Robert Orpych.
Zanim jednak nastąpią spadki zdaniem eksperta konsumenci powinni monitorować gazetki, kupować w promocjach i budować zapasy, bo kawa ma długi termin ważności.
Więcej promocji na kawę i zmniejszanie gramatury
Z raportu Hiper-Com Poland, Shopfully i UCE Research wynika również, że w tym roku w sklepach było o 4,7 proc. więcej promocji na kawę niż rok wcześniej, a tylko w III kw. 2025 r., gdy cena kawy skoczyła najwyżej, liczba promocji wzrosła o 14 proc. r/r, podczas gdy w I półroczu akcji promocyjnych było zaledwie o 0,1 proc. więcej niż rok wcześniej.
Dr Robert Oprych opisuje, że to klasyczny mechanizm rynkowy w czasie inflacji kosztowej. Sieci długo wstrzymywały się z podwyżkami, licząc na spadek kosztów kawy. Gdy to nie nastąpiło, przeniosły je na klientów i zwiększyły promocje. Efekt? Dziś kawa „w promocji” bywa droższa niż rok temu bez zniżki.
Wzrost liczby promocji w I półroczu tylko +0,1 proc. r/r świadczy o tym, iż sieci handlowe długo podchodziły ostrożnie do promocji na kawę. Wyraźne przyspieszenie w III kw. br. pokazuje, że odmroziły promocje. Konsumenci stali się bardziej wrażliwi cenowo, więc sklepy musiały zareagować – dać klientowi poczucie okazji, podczas gdy realny koszt produktu dalej rośnie. Mam też przekonanie, że gdyby nie ten skok w III kwartale, ceny w sklepach jeszcze bardziej by urosły – wyjaśnia Robert Biegaj, współautor raportu z Shopfully.
Z kolei Julita Pryzmont dodaje, że widać płytsze zniżki, krótsze okna promocji oraz przenoszenie działań na marki własne i mniejsze gramatury.
Jeżeli notowania surowca i kurs USD/PLN wyraźnie się uspokoją, wtedy średnia cena faktycznie zacznie się korygować. Przy utrzymującym się drogim surowcu i napiętych marżach bardziej realny jest scenariusz, w którym promocji będzie nieco więcej niż rok temu, ale wciąż o ograniczonej głębokości – mówi ekspertka.
Czytaj więcej na Bizblog.pl:
Gdzie po kawę w promocji?
Jeśli szukacie kawy w promocji, to najwięcej w III kw. 2025 r. miały sieci typu cash & carry (70,2 proc. r/r.), sklepy convenience (18,3 proc. r/r.) i hipermarkety (15,5 proc. r/r.). Najgorzej było w dyskontach, których takich promocji miały mniej -7,8 proc. r/r.