Wchodzą ważne zmiany dla przedsiębiorców. Od teraz firma bez adresu e-mail będzie nieważna
Polacy, którzy będą zakładać działalność gospodarczą w CEIDG od 1 lutego 2023 r. mają obowiązek podać adres mailowy – przypomina Piotr Juszczyk, główny doradca podatkowy inFaktu. Będzie on potrzebny do utworzenia zaufanego konta usługi noszącej nazwę e-Doręczenia.
e-Doręczenia umożliwią przedsiębiorcom wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji online. W przeciwieństwie do zwykłej poczty elektronicznej jest to usługa zaufana, która gwarantuje bezpieczeństwo i pewność skutków prawnych. Co to oznacza?
Wiadomość wysłana z adresu używanego do e-Doręczeń będzie miała takie same skutki prawne, jakbyśmy otrzymali list polecony z potwierdzeniem odbioru – wyjaśnia Piotr Juszczyk z inFaktu.
Czytaj także: Pieczątka firmowa. Czy jest obowiązkowa?
ZUS i urząd skarbowy wezwą cię do kontroli e-Doręczeniem
Po aktywacji e-maila i wpisaniu go do bazy adresów elektronicznych, stanie się on dla przedsiębiorcy główną drogą komunikacji między innymi ze skarbówką i ZUS-em, ale także innymi urzędami.
Cała korespondencja będzie przekazywana wtedy wyłącznie drogą elektroniczną, właśnie za pośrednictwem usługi e-Doręczenia
– wskazuje Piotr Juszczyk.
Od 30 września 2025 r. również przedsiębiorcy, którzy będą dokonywali zmian we wpisach w CEIDG, będą musieli podać adres e-mail do e-Doręczeń.
Według założeń od 1 października 2026 r. ta usługa ma stać się powszechna i być używana przez wszystkich prowadzących działalność gospodarczą – zaznacza ekspert inFaktu.
e-Doręczenia to kolejny krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji komunikacji przedsiębiorców z urzędami.
Działalność gospodarczą otworzysz tylko online
W lipcu 2022 r. uruchomiona została usługa e-Urzędu Skarbowego, za pośrednictwem której podatnicy mogą elektronicznie załatwiać już wiele spraw podatkowych.
Po drodze, jeszcze zanim e-Doręczenia staną się powszechną usługą, otwarcia działalności w CEIDG można będzie dokonać wyłącznie drogą. Według planów rządu ma to nastąpić 1 października 2024 r.
Na tym jednak nie koniec. 1 stycznia 2024 r. wystartuje Krajowy System e-Faktur i zaczną obowiązywać faktury elektroniczne. Natomiast od 1 stycznia 2026 r. podatnicy będą musieli przesyłać do Urzędu Skarbowego Jednolity Plik Kontrolny dla podatku dochodowego.
Wprowadzenie usługi e-Doręczeń sprawia, że od 1 lutego 2023 r. nowe firmy będą musiały mieć dostęp do internetu. Od 2024 za sprawą KSeF będzie to wymóg dla każdego przedsiębiorstwa – zauważa Piotr Juszczyk, główny doradca podatkowy inFaktu