REKLAMA

To miasto ma własną stację paliw. Tankowanie tańsze o 50 groszy

Rok temu władze miasta Chełm zainwestowały w miejską stację paliw. Dzisiaj chwalą się efektami. - Przez ostatnich 12 miesięcy na Miejskiej Stacji Paliw dokonano ponad 107 tys. transakcji na zakup paliwa, co daje ok. 300 tankowań dziennie. Średnio, względem stacji paliw największych ogólnopolskich sieci znajdujących się na terenie miasta, ceny różnią się od 30 gr do nawet 50 gr na litrze - podsumowuje prezydent miasta.

To miasto ma własną stację paliw. Tankowanie tańsze o 50 groszy
REKLAMA

Ewa Karendys, Bizblog.pl: Po co miastu Chełm własna stacja paliw?

REKLAMA

Jakub Banaszek, prezydent Miasta Chełm: Plany budowy pojawiły się już na przełomie 2019 i 2020 roku. Wówczas, w obliczu mocno zróżnicowanych cen paliw, na terenie Polski zaczęły powstawać stacje tankowania pojazdów zarządzane przez spółki lub zakłady miejskie. Weryfikując ich doświadczenia stwierdziliśmy, że utworzenie takiej stacji w Chełmie również pozytywnie wpłynie na wysokość cen paliw na lokalnym rynku. Dodatkowym aspektem była chęć zabezpieczenia potrzeb w zakresie tankowania pojazdów floty samochodowej Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej, czyli spółki komunalnej Miasta Chełm, która pozostaje właścicielem obiektu.

Stacja działa już rok. Z perspektywy miasta była to dobra decyzja?

Przez ostatnich dwanaście miesięcy na Miejskiej Stacji Paliw dokonano ponad 107 tys. transakcji na zakup paliwa, co daje ok. 300 tankowań dziennie. Największym klientem stacji pozostaje MPGK Chełm, co przekłada się na wewnętrzne oszczędności spółki, które na ten moment, zgodnie z przeprowadzonymi wyliczeniami, opiewają na ok. 50 tys. zł. Z obiektu korzystają również inne miejskie jednostki, a powstanie stacji wpłynęło na pobudzenie konkurencyjności lokalnego rynku paliw. W efekcie przełożyło się to na stabilizację cen.

Więcej o cenach paliw:

Podał pan, że po otwarciu miejskiej stacji „cena paliwa u wszystkich spadła o 20-30”. 

W związku z dynamiką zmian na rynku paliw nie ma stałej różnicy cenowej pomiędzy stacjami. Średnio, względem stacji paliw największych ogólnopolskich sieci znajdujących się na terenie miasta, można jednak wskazać, że ceny różnią się od 30 gr do nawet 50 gr na litrze. Z kolei w stosunku do lokalnych, prywatnych stacji paliw, różnica wynosi od kilku do kilkunastu groszy na litrze. Jeszcze większe, bo kilkudziesięciogroszowe różnice, można odnotować w porównaniu do stacji paliw znajdujących się w okolicznych miastach.

Stacja jest samoobsługowa, wielu podnosi, że to również wpływa na możliwość obniżenia ceny, a podobne stawki obowiązują na innych stacjach samoobsługowych.

Na terenie miasta nie istnieje druga w pełni samoobsługowa stacja paliw, natomiast bez wątpienia fakt, iż stacja jest samoobsługowa i nie generuje kosztów pracowniczych, wpływa na możliwość utrzymania niższych cen.

Dzięki czemu możliwe jest obniżenie ceny?

Inwestycja ta, tak jak wszystkie działania Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej, nie ma biznesowego oraz komercyjnego charakteru. Dzięki temu istnieje możliwość zastosowania niższej marży, co w połączeniu z brakiem obsługi oraz nowoczesnym systemem zarządzania, pozwala zaoferować bardziej atrakcyjną cenę paliwa. Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej posiada w swojej flocie 65 pojazdów. Są to m.in. samochody, które odbierają odpady komunalne, pługi i pługopiaskarki czy sprzęt do utrzymania czystości i zieleni na terenie miasta. Tankując na własnej stacji paliw, spółka dodatkowo oszczędza na zakupie paliwa, co przekłada się m.in. na możliwość utrzymywania atrakcyjnych cen usług świadczonych dla mieszkańców miasta. Za dostawę paliw odpowiada Firma SZIP TRADE, która została wyłoniona na drodze przetargu. Dbamy o to, aby paliwa sprzedawane na Miejskiej Stacji Paliw były najwyższej jakości, dlatego na stronie internetowej mpgkchelm.pl umieszczane są świadectwa jakości sprzedawanych na stacji paliw.

Koszt budowy stacji wyniósł 3,9 mln zł netto. Kiedy zwróci się ta inwestycja?

W zakresie finansowania inwestycji spółka uzyskała niskooprocentowaną pożyczkę od Agencji Rozwoju Przemysłu. Biznesplan zakłada zwrot inwestycji w 10 lat, jednak jeśli utrzyma się obecny poziom sprzedaży, nastąpi to znacznie szybciej, ponieważ zysk z działalności stacji będzie przeznaczany na wcześniejszą spłatę kredytu.

REKLAMA

Podał pan, że stacja notuje dwukrotnie większy dochód niż zakładał biznesplan. Jaki przychód i dochód w ciągu roku odnotowano z działalności stacji i o ile jest to więcej w porównaniu do pierwotnych założeń?

Spółka jest obecnie na etapie zamykania roku obrotowego za rok 2024, przez co, na ten moment, nie można wskazać dokładnych danych księgowych bez zatwierdzenia przez biegłego rewidenta. Wiele wskazuje jednak na to, że zysk za 2024 rok powinien się zamknąć kwotą w wysokości ok. pół miliona złotych. Zysk planujemy przeznaczyć na wcześniejszą spłatę kredytu inwestycyjnego.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA