REKLAMA

Żabka w opałach. Światowy gigant ma chrapkę na polski rynek

Pogłoski o europejskiej ekspansji 7-eleven, największej na świecie sieci sklepów convenience pojawiały się od wielu miesięcy, ale teraz firma ogłosiła swoją strategię, z której niemal wprost wynika, że zawita także do Polski. Pojawienie się u nas gracza, pod którego szyldem na całym świecie działa prawie 85 sklepów typu convenience, to fatalna wiadomość dla obecnego hegemona tego rynku, czyli Żabki. Fot. ajay_suresh/Flickr (CC BY 2.0)

Żabka w opałach. Światowy gigant ma chrapkę na polski rynek
REKLAMA

O planach „agresywnej” ekspansji sieci należącej do japońskiego giganta Seven & i Holdings w kwietniu napisał Reuters. Agencja podała, że sieć 7-eleven ma pojawić się na dziesięciu nowych rynkach, między innymi w Europie, a liczba sklepów ma wzrosnąć do 2030 roku do 100 tys., czyli o 18 proc. Teraz polski branżowy serwis Wiadomości Handlowe donosi, że jednym z rynków, które zamierza podbić 7-eleven, jest Polska.

REKLAMA

Konkurent Żabki

O rychłym wejściu 7-eleven na polski rynek pisaliśmy już wiosną zeszłego roku, ale zapowiedzi szefów tej firmy dotąd nie się zmaterializowały. Tym razem ma być jednak inaczej, choć tym razem firma nie składa konkretnych deklaracji co do rynków, na które chce wejść. Na razie sieć 7-eleven w Europie obecna jest w Danii, Norwegii i Szwecji, ale prawdopodobnie pojawi się też między innymi w Niemczech, Francji, Włoszech i Polsce.

Rynek europejski jest obecnie głównym obszarem ekspansji dla marki 7-Eleven - mówił Ken Wakabayashi, jeden z szefów japońskiego giganta.

Więcej wiadomości Bizblog.pl o zakupach

Wejście 7-eleven na polski rynek będzie oznaczało prawdziwe trzęsienie ziemi dla Żabki, która działa w tym samym segmencie i dziś jest na tym rynku dominującym graczem w Polsce. Żabka Polska chwali się, że dziś w Polsce działa ponad 10 tys. placówek prowadzonych przez ponad 9 tys. franczyzobiorców. Sklepy te zwykle otwarte są od 6 rano do 11 wieczorem.

Czy 7-eleven połknie Żabkę?

Eksperci spekulują, że wejście 7-eleven nie będzie jednak polegało na budowaniu konkurencyjnej sieci, lecz może nastąpić w wyniku przejęciu całej sieci franczyzowej Żabka Polska. Serwis Wiadomości Handlowe pisze, że sieć 7-eleven poszukuje partnerów, którzy są operatorami sieci sklepów, mają własną logistykę, a do tego możliwości w zakresie produkowania żywności.

Właścicielem Żabki jest fundusz CVC Capital Partners, który kupił tę sieć w 2017 r. od innego funduszu, czyli Mid Europa Partners. Postanowiliśmy poprosić biuro prasowe spółki Żabka Polska o komentarz do doniesień o wejściu na polski rynek sieci 7-eleven.

REKLAMA

Polski rynek handlu jest rynkiem otwartym i pojawia się wiele informacji o ewentualnych scenariuszach. Nie mamy informacji, które pozwoliłyby nam merytorycznie skomentować przywołane doniesienia medialne – pisze Żabka Polska w odpowiedzi na zapytanie Bizblog.pl.

Nazwa 7-eleven nie jest przypadkowa, ponieważ właśnie od 7 rano do 11 wieczorem otwarty był pierwszy sklep tej sieci, który w 1927 roku został otwarty w Dallas w Teksasie. Jako marka sieci sklepów 7-eleven funkcjonuje od 1946 roku. Dziś 7-eleven to amerykańska spółka zarejestrowana w Teksasie, ale jej właścicielem jest japoński konglomerat Seven & i Holdings.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA