Zaczyna się sezon ślubny. Wraz z popularyzacją imprez w lokalach, rosną też oczekiwania i wymagania wobec takich przyjęć. Raport Briefly odkrywa, jak zmieniają się preferencje Polaków i jakie udogodnienia są teraz niezbędne na przyjęciach.

Duże przyjęcia rodzinne, jak wesela, komunie czy chrzciny, zwłaszcza w większych miastach już od dawna organizowane były w lokalach. Z badania portalu Briefly pt. Imprezy okolicznościowe w Polsce 2025 wynika, że w minionych 12 miesiącach 42 proc. Polaków uczestniczyło w minimum jednym przyjęciu, które odbyło się w restauracji. Obecnie coraz częściej nawet kameralne urodziny w gronie znajomych odbywają się w restauracjach, pubach czy klubach.
Co decyduje przy wyborze lokalu na imprezy i przyjęcia
Decydujące czynniki przy wyborze lokalu na imprezę to w kolejności:
- cena (61 proc. wskazań),
- menu (45 proc.),
- lokalizacja (35 proc.),
- atmosfera i wystrój lokalu (21 proc.).
Kobiety w większym stopniu zwracają uwagę na menu, a mężczyźni na atmosferę lokalu. Kluczowe elementy zmieniają się również z wiekiem. Osoby w wieku 18-24 lata znacznie częściej kierują się dodatkowymi atrakcjami w lokalu oraz opiniami innych osób, a w mniejszym stopniu zwracają uwagę na lokalizację. Dla kolejnej grupy wiekowej (25-34 lata) ważniejszy jest styl i klimat lokalu, zaś osoby 55+ cenią sobie bliskość miejsca zamieszkania lub wygodny dojazd.
Marcin Matyjek, manager Clubu Stereo z Warszawy szczerze wskazuje, że trudniejszym klientem są osoby młode, często mające wygórowane oczekiwania. Kobiety zwracają uwagę na czystość i sposób podania dań. Według niego najmniej roszczeniowymi klientami są goście w wieku około 40. lat.
Stałym wyzwaniem jest dopasowanie oczekiwań Polaków do budżetów, jakie jesteśmy gotowi przeznaczyć na przyjęcia.
Początkowe budżety podawane przez klientów są dosyć często zaniżone względem oczekiwań. Dlatego na etapie rozmów doprecyzowujemy koszty, aby dopasować ofertę do realnych możliwości i potrzeb klienta - wyjaśnia Jolanta Ołdakowska, dyrektor poznańskiego Hotelu DeSilva Premium.
Najbardziej powszechne i pożądane udogodnienia w lokalu podczas imprez okolicznościowych to według wskazań badanych kolejno:
- parking dla samochodów (44 proc. wskazań),
- sala lub lokal na wyłączność (43 proc.),
- klimatyzacja (39 proc.),
- ogródek przy lokalu (35 proc.),
- miejsce do tańca (33 proc.).
Od wjazdu prezesa na koniu, przez sanie z psami husky, aż po fotobudki 360° czy strefy rozrywki z symulatorami F1 i VR. Organizowaliśmy także wesela w stylu hinduskim - przytacza Karolina Słoniecka z działu marketingu City Hotel z Bydgoszczy.
Oczywiście w kwestii atrakcji i udogodnień również widać wyraźne gusty pokoleniowe. Osoby poniżej 25 lat podczas imprez w lokalach lubią mieć dostęp do nagłośnienia, szybkiego Wi-Fi, projektora lub telewizora. Cenią sobie także możliwość przyniesienia własnych dekoracji. Trochę starsi częściej doceniają sprzęt do gier towarzyskich (na przykład bilard, dart) oraz interaktywne atrakcje (na przykład warsztaty kulinarne lub barmańskie).
Polacy w wieku 35-44 lata, z racji posiadania małych dzieci, często szukają lokali z kącikami lub placami zabaw. Natomiast osoby powyżej 45 lat w coraz większym stopniu oczekują dla swojej grupy przestrzeni na wyłączność podczas przyjęcia.
Goście doceniają elastyczność i wysoki poziom obsługi - podkreśla Hubert Murawko, współwłaściciel lokali Przystanek Młociny i Przystanek Wisła z Warszawy.
I dodaje, że najwięcej pochlebstw słyszymy od rodziców 18-latków, którzy podkreślają, że nigdzie nie spotkali się z tak kompleksową realizacją przyjęcia.

Więcej wiadomości na temat gastronomii można przeczytać poniżej:
W jakim okresie organizowane są imprezy okolicznościowe
Cykl organizacji przyjęć w Polsce ma dwa niezmienne bieguny: maj - komunie, grudzień - wigilie firmowe. Imprezy okolicznościowe odbywają się przez cały rok, ale niektóre miesiące cieszą się szczególnym zainteresowaniem ze względu na typ uroczystości.
Pierwsze dwa miesiące roku to tradycyjny czas na studniówki i bale karnawałowe. W marcu, co ciekawe Polacy chętnie zapraszają na urodziny, natomiast kwiecień (po Świętach Wielkanocy) to najpopularniejszy okres na chrzciny. Urodziny dzieci organizowane są z równym obłożeniem przez cały rok, poza miesiącami wakacyjnymi, komunijnym majem i przedświątecznym grudniem - komentuje Tomasz Szczęśniak, prezes portalu Briefly, współautor raportu Imprezy okolicznościowe w Polsce.
Szcześniak zauważa też, że w czerwcu, gdy już obowiązki szkolne odchodzą w zapomnienie, rodzice szczególnie często wyprawiają urodziny dzieciom, zwłaszcza te w plenerze, łącząc je z obchodami Dnia Dziecka. Natomiast osiemnastki oraz trzydziestki i czterdziestki zazwyczaj są organizowane w okresie jesienno-zimowym.
Sezonowość zależy również od typu lokalu. Letnie miesiące to wyraźne osłabienie frekwencji w klubach i pubach na rzecz przyjęć rodzinnych w restauracjach, plenerów (i wakacji).
Marcin Matyjek, manager warszawskiego Clubu Stereo przyznaje, że zdecydowanie więcej imprez robimy w okresie od września do maja. W okresie letnim myślę, że mamy około 30 proc. mniej imprez.
Oczywiście najwięcej wyjść firmowych jest w listopadzie i grudniu, ale imprezy integracyjne zaczynają się już we wrześniu po powrotach wakacyjnych - tłumaczy Rafał Kowalczyk, właściciel Drink Bar JABEERWOCKY z Warszawy.

Czy wesela wciąż są wyprawiane w miesiącach z literą „r” w nazwie? To już nie do końca prawda. Wciąż jest tak, że młode pary najchętniej wybierają terminy sobotnie w czerwcu, sierpniu i wrześniu. Ale wesela i obiady ślubne odbywają się właściwie przez cały okres od kwietnia do października. Natomiast grupę znajomych zabieramy najchętniej na wieczory panieńskie i kawalerskie (coraz częściej w formie wyjazdu weekendowego) w lipcu.
Maj i czerwiec zdecydowanie się wybijają, jeśli chodzi o popularność wydarzeń. Najwięcej organizujemy wesel, urodzin. Bardzo często chrzciny i baby shower. Sporo mniejszych wesel realizujemy zwłaszcza dla par z Ukrainy czy Białorusi. Wesela często organizujemy również w tygodniu czy w niedziele. Poza imprezami firmowymi osoby prywatne również decydują się na live cooking - sporadycznie, ale tak w 10-20 proc. przypadków - opisuje Jacek Węgierski, właściciel Palermo Events z Warszawy.