Operator kablówki włączył ci płatną usługę, której nie zamawiałeś? Teraz będzie musiał ci zwrócić za nią pieniądze. UOKiK nałożył taki obowiązek na spółkę UPC Polska, która rok temu została przejęta przez właściciela sieci komórkowej Play. Niedozwoloną praktykę włączania niezamówionych usług stosowała także spółka Canal+ Polska i właśnie dostała za to zarzuty.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że klienci byłego UPC korzystający z pakietu „Więcej korzyści dla Ciebie” otrzymają zwrot opłat za niezamówione usługi. Prezes UOKiK-u wydał w tej sprawie decyzję zobowiązującą. Urząd wyjaśnia, że aktywowanie jakichkolwiek świadczeń, odpłatne dodanie ich do wcześniej zawartej umowy, musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą konsumentów.
Zwrot pieniędzy od UPC
Operator uruchamiał swoim klientom dodatkowe kanały telewizyjne i zwiększał prędkość internetu, bez pytania ich o zgodę na takie działania. Wyższy o 4 lub 8 zł – w zależności od pakietu usług – abonament naliczał się automatycznie, a klienci mogli tylko zrezygnować z jednostronnie wprowadzonych zmian do umów na czas nieokreślony.
Konsumenci nie wnioskowali o podwyższenie abonamentu, nie zamawiali nowych produktów i na żadnym etapie nie wyrażali dobrowolnie zgody na związanie się nowym kontraktem z UPC. Dlatego zmiany wprowadzone przez operatora nie powinny mieć miejsca – mówi prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny.
UOKiK podkreśla, że brak sprzeciwu po stronie konsumentów nie może być odbierany jako milcząca zgoda na działania firmy. Operator nie może wymagać od swoich klientów, aby zgadzali się na tak istotne zmiany, których nikt z nimi nie ustalał i które w związku z tym nie powinny obowiązywać.
Operator nie będzie już pobierał abonamentu w podwyższonej wysokości wynikającej z zakwestionowanych zmian. Klienci będą mogli kontynuować umowę z wyższą wysokością abonamentu za dodatkową ilość kanałów lub zwiększoną prędkością internetu, ale tylko wtedy, gdy wyrażą na to swobodną zgodę.
Więcej o prawach konsumenta przeczytacie w tych tekstach:
Spółka zwróci wszystkim konsumentom pieniądze za czas, w którym płacili podwyższony abonament w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie” – do 9 miesięcy rozliczeniowych, czyli maksymalnie 72 zł. W ramach rekompensaty firma zaoferuje też preferencyjne warunki na internet mobilny.
Warto wyjaśnić, że marka UPC zniknęła już z naszego rynku, a jej polski oddział rok temu został przejęty przez operatora sieci Play, czyli spółkę P4.
Canal+ z zarzutami
Za podobne praktyki zarzuty właśnie dostała spółka Canal+ Polska, za to grozi jej kara do 10 proc. rocznego obrotu.
UOKiK tłumaczy, że klienci spółki, przy zawieraniu umowy na dostęp do internetu mobilnego lub telefonii komórkowej, nie byli pytani, czy chcą aktywować dodatkowe usługi ani nie wyrażali takiej zgody. Byli jedynie informowani, że antywirus o nazwie „Bezpieczny Internet” lub usługa „Music+ Premium”, zapewniająca dostęp do serwisu Tidal, zostaną włączone, a także że będą mogli z jednej lub obu opcji zrezygnować po zawarciu umowy.
Usługi „Bezpieczny Internet” i „Music+ Premium” po okresie darmowym były płatne i to konsumenci musieli pamiętać o ich wyłączeniu. W przeciwnym razie, do ich abonamentu doliczana była kwota 3 zł lub 9 zł za antywirus i 19,99 zł za korzystanie z serwisu muzycznego.
Od dawna apelujemy do przedsiębiorców, aby zapewniali swoim klientom rzeczywistą możliwość wyboru i oceny, czy chcą uruchomić usługi wykraczające poza świadczenie główne i jego kwotę. Po stronie przedsiębiorcy jest uzyskanie od konsumentów wyraźnej zgody na każdą dodatkową płatność za taką usługę, najpóźniej w chwili zawierania umowy – mówi szef UOKiK-u.