Tencent notuje świetny kwartał. AI i gry to przepis na miliardy
Chiński gigant technologiczny Tencent ma za sobą znakomity drugi kwartał 2025 roku. Przychody wzrosły o 15 proc. rok do roku, a zysk netto o 16 proc. To więcej niż prognozowali analitycy. Motorami wzrostu okazały się zarówno flagowe gry, jak i rosnące wykorzystanie AI.

Przychody Tencentu w drugim kwartale wyniosły 184,5 mld juanów (ok. 25,7 mld dol.). Sama sprzedaż gier odpowiada za blisko 25 proc. tej sumy. Odpowiadają za nią takie tytuły, jak „Delta Force” „Honor of Kings”, „Valorant” i „Peacekeeper Elite”.
Jeszcze mocniej urósł segment gier poza Chinami - o 35 proc., do 18,8 mld juanów. Tu na czele znalazły się „PUBG Mobile” i świeżo wydany „Dune: Awakening”. Tencent szykuje kolejne hity, którym przewodzi mobilna wersja Valoranta.
Czytaj więcej o wynikach technologicznych gigantów:
WeChat kontra Ant Group
WeChat, z ponad miliardem użytkowników, pozostaje filarem biznesu. To swoisty “system operacyjny” dla Chińczyków, który staje się platformą do zarządzania agentami AI, wykonującymi różne zadanie w imieniu użytkowników. Przykład? Już dziś firma wdraża narzędzia AI dla twórców gier do generowania postaci i elementów wirtualnych światów.
WeChat musi się jednak liczyć się z rosnącą konkurencją na macierzystym rynku. Ich usłudze płatniczej rośnie konkurencja pod postacią Alipay od Ant Group. Ma już ona ponad 100 mln użytkowników.
Odpowiedzią Tencenta są rosnące inwestycje. Firma rozwija własny model językowy HunYuan i integruje narzędzia AI, które mają posłużyć zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorstwom.
Rekordy na giełdzie, ale ryzyka wciąż istnieją
Akcje Tencentu podskoczyły o 3 proc. na wieść o świetnych wynikach.

Tylko w tym roku wzrosły one już o ponad 40 proc., Kapitalizacja firmy przekroczyła zaś 170 mld dol. Analitycy ostrzegają jednak, że drugie półrocze może przynieść wyzwania - od globalnego spowolnienia gospodarczego, przez wojnę handlową USA–Chiny, po rosnącą konkurencję w AI. Mimo to Tencent wydaje się w lepszej pozycji niż wielu rywali. Gamingowe hity i dominacja WeChata sprawiają, że firma z Shenzhen jest dziś jednym z głównych graczy w wyścigu po dominację w nowej erze technologii.