System kaucyjny. Tak będą oznakowane opakowania do zwrotu
System kaucyjny wejdzie w życie 1 października, ale przygotowania trwają od miesięcy. Producenci i importerzy muszą dostosować opakowania do nowych wymogów. Sprawdź, jak będą wyglądać oznaczenia i jak je prawidłowo odczytywać.

System kaucyjny – co się zmieni?
Gdy w życie wejdzie system kaucyjny, niektóre opakowania napojów będą objęte kaucją. Mowa o butelkach PET o pojemności do 3 l, puszkach aluminiowych o pojemności do 1 l i szklanych butelkach wielorazowych o pojemności do 1,5 l. Konsument podczas zakupu będzie musiał uiścić kaucję, którą odzyska dopiero po oddaniu pustych opakowań. Natomiast producenci, którzy wprowadzają je na rynek, będą mieli obowiązek prawidłowo oznaczać etykiety.
Jakie oznaczenia należy umieszczać na opakowaniach?
Właściwe oznakowanie opakowań jest istotne zarówno dla sprzedawcy, jak i dla konsumenta. To ono pozwala stwierdzić, czy dany produkt został objęty system kaucyjnym, a jeśli tak, to w jakiej wysokości kaucję na niego nałożono. Wiceminister klimatu i środowiska Anita Sowińska podkreśla, że jednolite oznakowanie zwiększy efektywność zbierania opakowań po napojach, a także ich recyklingu.
Jak będą wyglądać nowe oznaczenia? Nie są one skomplikowane. Składają się z nazwy „KAUCJA” poniżej której umieszczona będzie kwota (0,50 zł lub 1 zł). Informacje mają znajdować się w prostokącie o wysokości 8,3 mm i szerokości 11,7 mm. Zatem powinny być czytelne dla każdego konsumenta.
Jak będą wyglądały opakowania napojów w systemie kaucyjnym?
Wygląd butelek, puszek czy opakowań szklanych wielorazowego użytku nie ulegnie dużym zmianom. Mają one raczej charakter kosmetyczny, a ich celem jest ułatwienie obrotu opakowaniami w systemie kaucyjnym. Producenci w dalszym ciągu będą mogli przygotowywać własne etykiety, na których umieszczają informacje dotyczące np. marki czy składu produktu. Nowością jest jedynie umieszczanie logotypu, który powinien:
- posiadać ww. wymiary,
- zostać umieszczony w pobliżu indywidualnego kodu EAN,
- wyróżniać się na tle etykiety.
Nie można zatem wypuścić na rynek napoju, którego kolor etykiety zlewa się z informacją o kaucji, przez co staje się ona nieczytelna.
Więcej o systemie kaucyjnym na Bizblog.pl:
Czy każde opakowanie będzie tak samo oznakowane?
Po 1 października 2025 roku nie na każdym opakowaniu znajdziemy informację o kaucji. Do końca roku 2025 producenci będą mogli wypuszczać na rynek opakowania, które nie zawierają logotypu, nawet jeśli przystąpili do systemu kaucyjnego. Pozostaną one w obrocie do momentu wykupienia lub utraty ważności.
Logotypu nie będą zawierały opakowania:
- nieobjęte systemem kaucyjnym (np. butelki szklane jednorazowego użytku),
- producentów, którzy nie przystąpili do systemu kaucyjnego.
W 2025 roku z pewnością napotkasz wiele butelek i puszek bez odpowiedniego oznakowania. Pamiętaj, że nie możesz ich zwrócić, ponieważ nie zostanie na nie nałożona kaucja. Natomiast w kolejnych miesiącach większość opakowań będzie już posiadała stosowny logotyp.
Jak przygotować się do systemu kaucyjnego?
System kaucyjny wymusza na producentach dostosowanie systemów oznakowań, co najczęściej wiąże się ze zmianą procedury etykietowania. A to pociąga za sobą koszty. Oczywiście, znakowanie to tylko jeden z aspektów systemu kaucyjnego, ale za to niezmiernie istotny z punktu widzenia kolejnych jego uczestników, czyli sprzedawcy i konsumenta. Przygotowania do zmian warto rozpocząć jak najwcześniej – większość firm już teraz dostosowuje system produkcyjne tak, aby sprostać nowym wymaganiom. Szczegółowe wytyczne dotyczące znakowania etykiet zostały przedstawione w przepisach, zatem warto sięgnąć do źródła, poszukując informacji na ten temat.
Już dziś zweryfikuj wygląd opakowań, które wypuszczasz na rynek. Może okazać się, że niezbędna będzie zmiana szaty graficznej, co wymaga dużego nakładu pracy i czasu.