Grube miliony na reklamę. Tak spółki energetyczne walczą o klientów
Spółki energetyczne biją się o klientów przy pomocy reklamy, na którą przeznaczają ogromne kwoty. Tylko w trzy miesiące Orlen, Energa, Enea, PGE, Tauron oraz Veolia wydały w sumie niemal 41 mln zł, żeby zdobywać uwagę konsumentów.
Która spółka energetyczna wydaje najwięcej na reklamę? Postanowił to sprawdzić Instytut Monitorowania Mediów, który pod lupę wziął sześć wspomnianych spółek. Analiza objęła reklamy w okresie od maja do lipca 2024 r. w różnych nośnikach: radiu, prasie, telewizji. Ale to nie wszystko, bo koncerny energetyczne są często sponsorami wydarzeń sportowych, prowadzą kampanie promujące ekologiczne rozwiązania dla domów, a także reklamują się przy okazji różnego rodzaju promocji.
Spółki energetyczne wydają krocie na reklamę
W ciągu trzech miesięcy (maj-lipiec) zostało wyemitowanych ponad 22,5 tys. reklam bezpośrednich na temat koncernów energetycznych. Najwięcej było ich w radiu - ok. 11, 3 tys. I w sumie spółki energetyczne wydały na ten cel niemal 41 mln zł - wynika z danych adMonit IMM.
Najwięcej przeznaczył na ten cel Orlen, który nie szczypał się z pieniędzmi - ponad 25,7 mln zł, czyli ponad połowę więcej niż konkurencja. Na drugim miejscu znalazł się koncern PGE - niemal 8,3 mln zł, a na trzecim Energa - ponad 6 mln zł.
Więcej o spółkach energetycznych przeczytasz na Bizblog.pl:
Trzeba wiedzieć, kiedy się reklamować
Chodzi o tzw. prime time, czyli o godziny największej oglądalności czy słuchalności, które też należą do najdroższych.
W przypadku tego czynnika w telewizji również dominuje Orlen, który w godzinach 18-23 wyemitował w ciągu ostatnich trzech miesięcy ponad 2,2 tys. reklam w telewizji. Na drugim miejscu była Energa (368 reklam), a na trzecim PGE (180 reklam).
Z kolei w radiu najlepsza słuchalność jest w godzinach 6.45-18.30. W tym wypadku najczęściej można było usłyszeć reklamy koncernu Energa (ponad 3,1 reklam), na drugim miejscu był PGE (spółka wyemitowała jedynie o jedną reklamę mniej niż Energa), a na trzecim Orlen (2,9 tys. reklam).
Reklamy koncernów zdominowane przez zieloną energię
Właśnie ten temat - odnawialnych źródeł energii - najczęściej przewijał się w reklamach spółek energetycznych i stanowił 36,9 proc. wszystkich emisji.
Elektrownie wiatrowe, farmy fotowoltaiczne, dachy pokryte panelami słonecznymi stały się również głównymi wątkami ponad 3,4 tys. reklam Polskiej Grupy Energetycznej. Budżet organizacji tylko na reklamy czystej energii sięgnął ponad 7,1 mln zł. Koncernem, który wypuścił najwięcej reklam promujących energię z odnawialnych źródeł energii – ponad 4,9 tys. – była Energa. Spółka na reklamy tego rodzaju energii wydała blisko 3,4 mln zł. - podaje Instytut Monitorowania Mediów.
Na drugim miejscu były reklamy związane ze sponsoringiem sportowym - 7,3 proc.
Ale koncerny energetyczne reklamują się również w inny sposób, jak promocje i loterie. Np. spółka PGE miała Zieloną Loterię PGE i zachęcała w mediach do wzięcia udziału w niej. Z kolei Orlen w reklamach kusił w wakacje weekendową promocję na paliwo.