InPost ogłosił strategiczną inwestycję w portugalską firmę Bloq.it, producenta automatów paczkowych. W ramach transakcji polska spółka kupiła mniejszościowy pakiet udziałów i podpisała wieloletnią umowę na dostawę ponad 20 tys. urządzeń nowej generacji.

Nowe Paczkomaty, oznaczone jako NEXT, zasilane są bateriami działającymi od 6 do 12 miesięcy bez konieczności ładowania. Ich żywotność szacowana jest na 10 lat. Dzięki temu paczkomaty mogą być instalowane w lokalizacjach pozbawionych przyłącza elektrycznego – na osiedlach, przy małych sklepach czy w punktach park&ride. Pierwsze urządzenia pracują już we Francji i Wielkiej Brytanii, a do końca roku pojawią się także we Włoszech, Portugalii i Hiszpanii.
Strategiczna inwestycja w Bloq.it to prawdziwy game changer dla naszej europejskiej ekspansji (…) umożliwiając instalowanie maszyn w niedostępnych do tej pory miejscach – podkreśla Rafał Brzoska, założyciel i prezes Grupy InPost.
Przyspieszenie ekspansji w Europie
InPost planuje zainstalować ponad 20 tys. urządzeń NEXT w ciągu pięciu lat. Bloq.it będzie odpowiadać nie tylko za ich produkcję, ale także za zarządzanie siecią i wsparcie operacyjne.
Partnerstwo z InPost pozwala nam wdrożyć maszyny NEXT wszędzie tam, gdzie mieszkają i pracują ludzie – dając konsumentom prawdziwą swobodę odbioru przesyłek – wskazuje Miha Jagodic, prezes Bloq.it.
Obecnie sieć InPostu obejmuje ponad 88,6 tys. punktów OOH w dziewięciu krajach, w tym ponad 54,3 tys. Paczkomatów. Tylko w 2025 r. spółka planuje postawić kolejne 14 tys. urządzeń – 3 tys. w Polsce, 4 tys. w regionie Francji i Beneluksu, 4,5 tys. w Wielkiej Brytanii, 2 tys. na Półwyspie Iberyjskim i 1 tys. we Włoszech.
Czytaj więcej w Bizblogu o Inpoście
Korzyści dla klientów i biznesu
Dzięki rozwiązaniom „off-grid” InPost może szybciej zagęszczać sieć punktów odbioru przesyłek. Skraca to czas doręczeń, obniża koszty logistyki i daje klientom dostęp do paczek bliżej miejsca zamieszkania lub pracy. Dla lokalnych przedsiębiorców oznacza to większy ruch w sklepach, które udostępniają teren pod automaty.
Spółka podkreśla również aspekt ekologiczny. Jak przekonuje, paczkomaty na baterie ograniczają emisję związaną z tzw. ostatnią milą i ułatwiają osiąganie celów dekarbonizacyjnych.