REKLAMA

Tak wyglądają nowe wagony w PKP Intercity. Też macie wrażenie, że wyglądają tak sobie?

PKP Intercity odebrało pierwsze osiem wagonów z puli 81 sztuk wyprodukowanych przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski. Pozostałe zostaną dostarczone do końca roku. Wartość całego kontraktu wynosi 697 mln zł, a jego realizacja jest częścią największego programu inwestycyjnego w historii spółki. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

Tak wyglądają nowe wagony w PKP Intercity. Też macie wrażenie, że wyglądają tak sobie?
REKLAMA

W nowych wagonach PKP Intercity pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej oraz toalet z zamkniętym obiegiem. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego oraz indywidualne oświetlenie.

REKLAMA

Ponadto zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego Internetu.

Są w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, które umożliwiają sprawne i efektywne poruszanie się po transeuropejskiej sieci kolejowej. Są również dostosowane do prędkości 200 km/h.

Na których trasach pojawią się nowe wagony?

Premierowy wagon PKP Intercity pokazało w trakcie ubiegłorocznych targów TRAKO w Gdańsku. Teraz pierwsze osiem zostanie włączonych do składów InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC), które będą kursować na poniższych trasach:

  • Warszawa - Kraków - Zakopane,
  • Kołobrzeg/Gdynia - Bielsko-Biała,
  • Kołobrzeg/Hel - Gdynia - Warszawa,
  • Warszawa - Wrocław - Warszawa,
  • Warszawa - Szczecin - Warszawa,
  • Warszawa - Berlin - Warszawa,
  • Gdynia - Berlin - Gdynia,
  • Kraków - Berlin - Kraków,
  • Gdynia/Warszawa - Wiedeń - Warszawa/Gdynia,
  • Wrocław - Gdynia.
 class="wp-image-1681609"

Odebrane wagony to pojazdy bezprzedziałowe 2. klasy. Ponadto flotę PKP Intercity wzmocni jeszcze:

  • 7 wagonów przedziałowych 1. klasy;
  • 19 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
  • 27 wagonów przedziałowych 2. klasy;
  • 10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery);
  • 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
 class="wp-image-1681630"

Chcemy zaproponować naszym pasażerom wysoki i przewidywalny standard podróżowania. Dlatego inwestujemy w nowoczesny tabor, dzięki któremu coraz więcej tras obsługiwanych jest przez pojazdy dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych 

– mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Wygląd nowych nowych wagonów wzbudza jednak mieszane uczucia. Wiele osób chwali solidny standard, ale pojawiły się też głosy, że w naszych czasach większą uwagę powinno przykładać się do designu.

Taką opinię zaprezentował na Twitterze Michał Szymajda, dziennikarz serwisu „Rynek Kolejowy”.

Miało być super, wyszło jak poczekalnia w szpitalu. Ktoś doszedł do wniosku, że design to rzecz zbędną

– napisał Michał Szymajda.

Pierwsze nowoczesne lokomotywy już w PKP Intercity

PKP Intercity odebrało również pierwsze 2 zmodernizowane spalinowe lokomotywy uniwersalne nowej serii SU4220. Powstały one w wyniku modernizacji klasycznych lokomotyw spalinowych serii SM42. Pojazdy zyskały dwa nowoczesne silniki spalinowe, spełniające normę emisji spalin na poziomie Stage V.

Nowym rozwiązaniem, w które zostały wyposażone lokomotywy jest mikroprocesorowe sterowanie poprawiające właściwości trakcyjne pojazdów, a także pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa. Modernizacja zwiększyła bezpieczeństwo pracy lokomotywy, a także niezawodność. Łącznie do przewoźnika trafi 13 takich pojazdów.

Nowe wagony i unowocześnione lokomotywy to nie tylko wyższy komfort podróżowania, ale także większe bezpieczeństwo oraz niezawodność. Dążymy do tego, aby coraz większą część naszego taboru stanowiły nowe i zmodernizowane pojazdy. W 2030 nasza flota już w całości będzie składać się takich pojazdów

– zapowiada Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.

Wartość kontraktu napraw P5 z modernizacją wynosi 90,3 mln zł brutto. Modernizacja jest współfinasowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020, projekty Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A. oraz Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A. PKP Intercity podpisało umowę na realizację tego projektu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wiosną 2018 roku. Przewoźnik uzyskał dofinansowanie łącznie w kwocie 653,8 mln zł.

Współpraca PKP Intercity z poznańską Fabryką Pojazdów Szynowych

Realizowane umowy to kolejne przykłady współpracy PKP Intercity z H. Cegielski - Fabryką Pojazdów Szynowych. Producent z końcem 2019 r., na pięć miesięcy przed planowanym terminem, dostarczył przewoźnikowi ostatnie z 90 unowocześnionych wagonów typu 111A, które po modernizacji zyskały oznaczenie 174A.

Wartość zamówienia wyniosła blisko 410 mln zł brutto. W listopadzie 2020 r. flotę PKP Intercity wzmocniło 10 zmodernizowanych wagonów restauracyjnych, które powstały w wyniku naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją przedziałowych wagonów osobowych 145Ab.

Umowa opiewała na 61,3 mln zł brutto. Łącznie w ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity zawarło z wielkopolską spółką umowy warte ponad 1,25 mld zł brutto.

27 mld zł inwestycji w ekologiczną kolej

W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji do 2030 roku Spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe.

W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży.Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h.

REKLAMA

Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi.

W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA