Pamiętacie Coffee Heaven? Pierwsza kawiarniana sieciówka światowego formatu w Polsce okazała się wielkim sukcesem, ale ta marka zniknęła niemal tak szybko, jak się pojawiła. Kilkanaście lat temu przejął ją brytyjski gigant Costa Coffee, ale dziś to ten szyld może zniknąć z rynku. Sieć jest na granicy upadłości, jej obecny właściciel Coca-Cola prowadzi rozmowy ostatniej szansy z potencjalnym nabywcą.

Sieć kawiarni Costa Coffee znalazła się w dramatycznym położeniu. Spółka Coca-Cola próbuje ją sprzedać, ale rozmowy idą jak po grudzie i mogą całkiem się załamać. Amerykański koncern kupił brytyjskiego konkurenta Starbucksa w 2018 r. za niemal 4 mld funtów, licząc na szybkie wejście na rynek kawy. Inwestycja jednak nie wypaliła, a dziś przyszłość marki Costa Coffee stoi pod znakiem zapytania.
Costa Coffee na sprzedaż
Problemy Costy narastały latami. Sieć musi mierzyć się z ostrą konkurencją ze strony Starbucksa, który zresztą sam ma kłopoty, a także innych dużych sieci oraz niezależnych kawiarni. Jednocześnie firma zmaga się z rosnącymi kosztami ziaren kawy, energii i pracy. Już w 2023 r. przy przychodach 1,2 mld funtów Costa zanotowała stratę 13,8 mln funtów.
Latem bieżącego roku ruszył formalny proces sprzedaży, prowadzony z pomocą banku Lazard. Nabywcą Costy ma zostać fundusz TDR Capital, znany m.in. z inwestycji w brytyjskie supermarkety Asda. Po spotkaniu zarządu Coca-Coli w Nowym Jorku TDR wskazano jako faworyta, ale szybko okazało się, że największą przeszkodą są pieniądze, czyli głównie wycena całej sieci.
Jak informował „The Financial Times”, Coca-Cola oczekuje od nabywcy około 2 mld funtów, co i tak oznaczałoby ogromną stratę względem ceny zakupu. Fundusz nie chce jednak zapłacić takiej kwoty. W miniony weekend trwały intensywne rozmowy „ostatniej szansy”, które miały uratować transakcję. Rozważany jest też taka opcja, że TDR przejmie większość biznesu, a Coca-Cola zachowa mniejszościowy udział.
Wiadomości Bizbloga na temat polityki celnej USA:
Decyzja, czy sprzedaż dojdzie do skutku, czy zostanie całkiem odwołana, ma zapaść w najbliższym tygodniu. Wcześniej zainteresowanie Costą wykazywały też inne fundusze, ale część z nich już się wycofała. Na razie nie ma oficjalnego komunikatu, jednak wszystko wskazuje na to, że Coca-Cola chce pozbyć się marki, która nie spełnia jej oczekiwań finansowych.
Pamiętacie Coffee Heaven?
Warto przypomnieć, że sieć Costa Coffee pojawiła się w Polsce, przejmując bardzo popularną sieć Coffee Heaven, pierwszą kawową sieciówkę z prawdziwego zdarzenia w Polsce. W ciągu kilku lat sieć zyskała wielu fanów, którzy byli rozczarowani, że jej miejsce zajmuje Costa Coffee. Transakcję ogłoszono w 2009 r., a sfinalizowano na początku 2010 r. Choć Coffee Heaven było postrzegane jako polska marka, stał za nim zagraniczny kapitał, głównie z Wielkiej Brytanii. Biznes powstał i rozwinął się jednak w Polsce.
W momencie przejęcia sieć Coffee Heaven miała niecałą setkę lokali w Europie Środkowej, z czego aż 62 w Polsce. Zmiana szyldów nie nastąpiła od razu. Przez kilka lat funkcjonowała marka „Costa by Coffeeheaven”, aby klienci mogli oswoić się z nowym logo. Pełny rebranding zakończył się dopiero w 2014 r., gdy wszystkie lokale zaczęły działać pod marką Costa Coffee.







































