Wielka Brytania to dla InPostu drugi największy rynek. Operator Paczkomatów postawił na wyspach już kilka tysięcy maszyn paczkowych. Teraz spółka zainwestowała w udziały miejscowego dystrybutora, który ułatwi rozwożenie przesyłek.
InPost zapłacił prawie 50 mln funtów za 30 proc. udziałów w Menzies Distribution Group Limited. Przy okazji firma dowodzona przez Rafała Brzoskę zagwarantowała sobie również opcję nabycia pozostałych 70 proc. w ciągu trzech lat.
Po co inPostowi taki zakup?
Menzies Distribution Group Limited działa w Wielkiej Brytanii i Irlandii na dużą skalę. Firma dostarcza paczki do 47 tys. lokalizacji, posiada około 100 placówek, 3200 pojazdów, sortownię centralną i dziewięć sortowni regionalnych. Rafał Brzoska zawarł z nią strategiczne partnerstwo, co umożliwi mu korzystanie z wyżej wymienionych zasobów, bez wydawania dodatkowych pieniędzy.
Polski przedsiębiorca podkreśla, że zawiązanie współpracy z Menzies pozwoli mu wysyłać paczki do klientów częściej, niż jakikolwiek inny operator w Wielkiej Brytanii.
Ta transakcja to kamień milowy dla rozwoju naszej działalności na rynku brytyjskim. Razem z Menzies będziemy mogli zaoferować dostawy przesyłek 360 dni w roku, co jest unikalną ofertą na brytyjskim rynku e-commerce – powiedział Brzoska.
InPost rozwija się za granicą
W marcu spółka informowała, że w Wielkiej Brytanii stoi już 5 tys. Paczkomatów, czyli około jednej czwartej tego, co w Polsce. InPost stawia maszyny paczkowe koło sklepów Lidla, firma nawiązała także współpracę z siecią sklepów Morrisons, platformą Vinted, siecią księgarni WHSmith i operatorem transportu publicznego w Manchesterze. Spółka podaje, że w niektórych angielskich miastach ma już więcej Paczkomatów niż swoich placówek ma Royal Mail, czyli brytyjski odpowiednik Poczty Polskiej.
Ekspansja zagraniczna nie ogranicza się jednak do jednego kraju. Rafał Brzoska wszedł też m.in. do Włoch, Hiszpanii i Francji. Biznesmen przejął za 513 mln euro Mondial Relay, jedną z największych firm logistycznych w ostatnim z wymienionych państw.
W 2022 r. InPost obsłużył łącznie 744,9 mln przesyłek. Polski rynek wciąż jest zdecydowanie najmocniejszy - odpowiada za 508,4 mln paczek i rośnie w tempie powyżej 40 proc. rocznie. Największe wzrosty operator notuje jednak za granicą. Jak łatwo policzyć spółka dostarczyła poza Polską 236,5 mln paczek - o 153 proc. więcej niż przed rokiem.
I dobrze. Rafał Brzoska sam przyznaje, że patent na dostarczanie przesyłek do automatów podpatrzył, a nie wymyślił sam, ale dzisiaj nie ma to większego znaczenia. Firma, która powstała w Polsce podbija dzisiaj Europę, spychając w niebyt skostniałych i nieprzystających do obecnych realiów operatorów pocztowych. Dzisiaj inni kopiują pomysł Brzoski i coraz odważniej stawiają na automaty paczkowe.