Po wrześniowym odbiciu cen październik nie przyniósł ulgi. Codzienne zakupy znów podrożały. Najnowszy raport ASM Sales Force Agency pokazuje, że większość sieci weszła w czwarty kwartał z wyższymi cenami, a różnice między najtańszym a najdroższym koszykiem nadal są ogromne.

Średnia wartość koszyka zakupowego zwiększyła się o 2,48 zł (0,77 proc.), osiągając 325,51 zł. Podwyżki wystąpiły w dziesięciu z trzynastu sieci objętych badaniem.
W porównaniu z wrześniem ceny najmocniej wzrosły w Kauflandzie – aż o 6,71 proc. Z kolei największy spadek zanotował Selgros Cash & Carry (–6,49 proc.). W zestawieniu najtańszych sieci ponownie bezkonkurencyjny okazał się Auchan, który jako jedyny utrzymał średni koszt koszyka poniżej 300 zł (296,60 zł). Na drugim miejscu uplasował się Selgros (301,61 zł), a na trzecim Makro (310,06 zł). Najdrożej było w Netto, gdzie średnia wartość koszyka sięgnęła 365,35 zł.
Cash & Carry wygrywa w tradycyjnych sklepach
Rynek jest bardzo rozwarstwiony, a różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem przekracza 130 zł, co dla wielu gospodarstw domowych ma realne znaczenie – zauważa Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.
Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła 133,80 zł, co oznacza lekki spadek w porównaniu z wrześniem.
W październiku najtańsze zakupy wśród tradycyjnych formatów oferowały sklepy typu Cash & Carry – średnio 305,84 zł. Sieci hybrydowe wypadły pośrodku (324,14 zł), a najdroższe pozostają dark stores (359,98 zł).
Czytaj więcej w Bizblogu na temat zakupów
Pomidory drożeją najbardziej, masło najmocniej tanieje
Wśród 40 analizowanych produktów największą podwyżkę zanotowały pomidory – aż 25,18 proc. Największe spadki dotyczyły natomiast dwóch podstawowych artykułów: masła (–6,70 proc.) oraz makaronu (–4,75 proc.).
ASM SFA zwraca uwagę, że to wyraźne odbicie po wcześniejszych spadkach. Duże wahania cen żywności oznaczają, że w najbliższych miesiącach konsumenci mogą chętniej sięgać po zamienniki i marki własne.
Zestawy produktów potrzebne w codziennym życiu drożeją w bardzo zróżnicowanym tempie. Produkty podstawowe potaniały, ale w przypadku świeżych warzyw widzimy znaczące skoki. To pokazuje, jak ważne jest porównywanie cen – podkreśla Kamil Kruk.







































