Artyści kontra wandale. Wróciła reklama „urodziłem się głupi i głupi umrę“
W tym roku Galeria Rusz w Toruniu obchodzi 25-lecie istnienia. Niestety na początku marca wandale uszkodzili billboard autorstwa Joanny Górskiej i Rafała Góralskiego, więc autorzy we współpracy z firmą ZnajdźReklamę.pl utworzyli zbiórkę, dzięki której udało się doprowadzić billboard do stanu sprzed aktu wandalizmu.
W pierwszy weekend marca nieznani do tej pory sprawy zniszczyli jeden z dwóch wiszących w Toruniu billboardów Galerii Rusz. Straty były poważne. Joanna Górska i Rafał Góralski, właściciele galerii, przekonywali, że przy ul. Wały gen. Sikorskiego w Toruniu konieczna jest całkowita wymiana nośnika.
Jubileusz z prezentem od wandali
Twórcy od razu zapowiedzieli, że nie dadzą zniweczyć marzeń i wysiłków włożonych w budowanie najdłużej działającej galerii billboardowej na świecie. Szczególnie że w tym roku Galeria Rusz obchodzi swój jubileusz 25-lecia istnienia. Górska i Góralski zdecydowali się na stworzenie zbiórki i pozyskanie środków od fanów galerii, naprawa billboardu przekraczała możliwości finansowe Galerii.
Stanęliśmy przed dużym wyzwaniem, bo zapowiadał się poważny i kosztowny remont billboardu. Na szczęście nie zostaliśmy z tym sami. Otrzymaliśmy ogrom wsparcia od naszych odbiorców z Torunia i z całej Polski – mówią Joanna Górska i Rafał Góralski, przedstawiciele Galerii Rusz.
Ku ich zaskoczeniu i ogromnej radości zgłosiła się firma ZnajdźReklamę.pl, proponując, że nie tylko przeprowadzi naprawę billboardu, ale pokryje też wszystkie związane z tym wydatki.
W pierwszej chwili trudno nam było w to uwierzyć, ale ZnajdźReklamę.pl, nie rzucało słów na wiatr. Łącząc wysiłki, udało się nie tylko naprawić billboard, ale i wykleić na nim nową pracę – tłumaczą Joanna Górska i Rafał Góralski.
Nowe hasło na nośniku, choć zaplanowane do wystawienia przed zniszczeniem poprzedniego, niemal idealnie wpisuje się w atmosferę po akcie wandali:
urodziłem się głupi i umrę głupi
urodziłem się mądry i umrę mądry
urodziłem się mądry i umrę głupi
urodziłem się głupi i umrę mądry
Cieszymy się, że udało nam się wspomóc lokalnych artystów, którzy od tylu lat inspirują nas swoją billboardową twórczością – mówi Daria Niezabitowska, specjalistka ds. marketingu w ZnajdźReklamę.pl, firmie oferującej kompleksową obsługę kampanii reklamowych.
I dodaje, że bardzo cenią pracę Galerii Rusz to, jak przedstawiają sztukę na billboardach.
Śledzimy ich Międzynarodowy Festiwal Sztuki na Bilbordach Art Moves. Jako specjaliści od nośników zewnętrznych bardzo doceniamy różnorodność wykorzystania billboardu w przestrzeni publiczne – wspomina Daria Niezabitowska.
Pozytywne zakończenie zbiórki
Z informacji wynika, że w związku ze współpracą ze ZnajdźReklamę.pl zbiórka utworzona przez Galerię Rusz została zamknięta przed czasem. Uzbierane środki Galeria postanowiła przekazać na cel charytatywny. Trafią one do Aperio – Stowarzyszenia na Rzecz Edukacji Dzieci i Młodzieży z Autyzmem, z którym Galerii Rusz współpracuje od lat, m.in. przekazując swoje prace na aukcje.
Jesteśmy niezmiernie wdzięczni wszystkim, którzy wsparli zbiórkę remontową, firmie ZnajdźReklamę.pl, a także mediom i dziennikarzom, którzy nagłośnili całą sprawę. Dziękujemy wam wszystkim i każdemu z osobna, to dzięki wam wznowiliśmy pokazywanie prac na Wałach gen. Sikorskiego, to dzięki wam znowu możemy działać – podkreślają Joanna Górska i Rafał Góralski.
Więcej wiadomości na temat zbiórek można przeczytać poniżej:
Najdłużej działający projekt tego typu na świecie
Twórcy galerii przypominają, że od 25 lat artyści prowadzą własną galerię billboardową przy Szosie Chełmińskiej 37 w Toruniu. Jest to najdłużej działający projekt tego typu na świecie. Oprócz tego swoją sztukę prezentują w centrum Torunia, ale też na trzech warszawskich billboardach.
Tworzone są obrazy billboardowe, murale, realizuje akcje plakatowe. Przeprowadzane są interwencje oraz akcje społeczne w przestrzeni miasta. Drugim bardzo ważnym projektem artystycznym realizowanym od 2008 r. jest Międzynarodowy Festiwal Sztuki na Bilbordach Art Moves – podają twórcy.
Działania prowadzone wspólnie z Galerią Rusz oraz partnerami nie są jedynymi społecznymi projektami ZnajdźReklamę.pl.
W 2023 r. firma zrealizowała kampanię: Zwierzę to nie prezent. To oddolna inicjatywa pracowników ZnajdźReklamę.pl, która oprócz walorów edukacyjnych, była też wsparciem dla Stowarzyszenia Opieki nad Zwierzętami „Nadzieja na dom” – informuje pomysłodawca kampanii.
I dodaje, że firmy, które współpracują ze ZnajdźReklamę.pl, nie tylko reklamują swoją markę, ale również przyczyniają się do odnowienia polskich lasów. Za każdą zrealizowaną kampanie firma sadzi drzewo i tylko w 2023 r. było ich blisko tysiąc.