REKLAMA

Adwokaci w końcu będą mogli się reklamować. Naczelna Rada Adwokacka znosi zakaz

Adwokaci już nie będą zazdrościć radcom prawnym możliwości reklamowania swoich usług, ponieważ Naczelna Rada Adwokacka w końcu zdecydowała o zniesieniu – w dużym stopniu fikcyjnego – zakazu reklamy w tym zawodzie. W piątek mają zostać odpowiednio zmienione zapisy Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Pełnej dowolności w reklamowaniu swoich usług adwokaci jednak nie będą mieli.

Adwokaci w końcu będą mogli się reklamować. Naczelna Rada Adwokacka znosi zakaz
REKLAMA

O szykowanej rewolucji w zasadach wykonywania zawodu adwokata pisze branżowy serwis Prawo.pl. Z jednej strony zniesiony zostanie kategoryczny zakaz reklamowania przez adwokatów swoich usług, ale z drugiej otrzymają oni nowy – nie będą mogli współpracować z podmiotami pozyskującymi klientów „z naruszeniem prawa, zasad współżycia społecznego lub w sposób sprzeczny z godnością zawodu”.

REKLAMA

Warto zaznaczyć, że liberalizacja zasad dotyczących reklamowania przez adwokatów swoich usług jest – jak często to bywa w Polsce – wymuszona przez Brukselę. Prawo.pl przypomina, że już w lutym Komisja Europejska wszczęła postępowania między innymi przeciw Polsce właśnie z powodu zakazu reklamy działalności części przedstawicieli zawodów prawniczych. KE uznała taki zakaz za sprzeczne z dyrektywą usługową.

Radcy prawni bez zakazu reklamy

Dlaczego części przedstawicieli zawodów prawniczych? Zakaz reklamy nie obowiązuje już bowiem radców prawnych, którzy szybciej znieśli ten przeżytek. Krajowa Izba Radców Prawnych postanowiła zliberalizować swój Kodeks etyki w połowie zeszłego roku, ale trzeba zaznaczyć, że w przypadku radców prawnych zakaz nie był sformułowany tak kategorycznie jak w przypadku adwokatów.

Zniesienie zakazu nie oznacza oczywiście, że adwokaci będą mogli reklamować się jak każda firma. Naczelna rada Adwokacka narzuca tutaj dość istotne ograniczenia. Adwokat nie będą mogli promować produktów lub usług osób trzecich, „jeżeli uchybiałoby to zasadom etyki lub godności zawodu”. Prawo.pl zwraca uwagę, że NRA proponowała dużo dalej idący zakaz promowania wszelkich produktów lub usług osób trzecich, ale zapis ten został złagodzony w czasie konsultacji.

Byle nie naruszać interesów klientów

Omawiany przepis nie stoi na przeszkodzie temu, aby adwokat umieszczał np. na swojej stronie internetowej informacje o składzie osobowym kancelarii. Osoby te nie muszą być adwokatami, radcami prawnymi lub prawnikami. Mogą to być np. specjaliści IT, księgowi, tłumacze czy asystenci administracyjni, jak i inne osoby wspierające kancelarię w realizacji usług na rzecz klientów – napisano w uzasadnieniu do projektu zmian w Zbiorze Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu.

Autorzy zmian podkreślają, że współpraca adwokatów z zewnętrznymi profesjonalistami w celu lepszej obsługi klientów, na przykład z biegłymi rewidentami, notariuszami czy psychologami również nie jest zakazana. Zaznaczono, że taka współpraca nie może naruszać zasad etyki zawodowej, w szczególności wpływać na niezależność adwokata i naruszać interesów klientów.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA