Irlandzki przewoźnik ogłosił w środę uruchomienie „największego w historii” rozkładu z Polski z trzydziestoma nowymi trasami. Ryanair liczy na to, że uatrakcyjnienie oferty pozwoli w tym roku zwiększyć liczbę sprzedaży biletów o jedną dziesiątą, a liczba pasażerów sięgnie 18 mln. Największy przewoźnik lotniczy w Europie postanowił przy okazji pokazać swoją siłę i ukarać zarząd Modlina za brak inwestycji i podniesienie opłat lotniskowych, odbierając portowi aż piętnaście tras.
Ryanair nie tylko w Polsce ma tak silną pozycję, że może zaprowadzać własne porządki na rynku lotniczym. Ogłaszając nowy rozkład lotów na 2024 rok, przewoźnik nagrodził te lotniska, które spełniają jego żądania oraz przykładnie ukarał to, które nie tańczy w rytm irlandzkiej muzyki. Chodzi oczywiście o podwarszawski Modlin.
Ryanair karze Modlin
Firma podkreśla, że „nadal inwestuje i rozwija trasy oraz ruch” na lotnisku Chopina w Warszawie i siedmiu innych lotniskach w Polsce, ale Warszawa Modlin utraci 15 tras, 1 samolot oraz zanotuje spadek ruchu o 14 proc. To kara za „brak przeprowadzenia przez zarząd Modlina rozbudowy terminala oraz uzgodnienia długoterminowej umowy z największą i najszybciej rozwijającą się linią lotniczą w Europie”.
Przewoźnik przekonuje, że brak rozbudowy infrastruktury Modlina oraz wzrost opłat lotniskowych „szkodzi ruchowi lotniczemu, turystyce i miejscom pracy w regionie mazowieckim”. Jeden ze stacjonujących w Modlinie boeingów 737 został przeniesiony do Krakowa, a oprócz wycięcia piętnastu tras zdecydowano także o ograniczeniu częstotliwości szesnastu kolejnych.
Więcej o rynku lotniczym w Polsce przeczytacie w tych tekstach:
...i chwali pozostałe lotniska
Z drugiej strony firma podkreśla, że „nowoczesne lotniska”, takie jak Chopin, Kraków, Wrocław, Gdańsk, Poznań, Łódź i inne na terenie Polski, „korzystają z rekordowego wzrostu ruchu lotniczego i inwestycji” Ryanaira. W komunikacie nie wyjaśniono, czy wśród „innych” znalazło się lotnisko Warszawa-Radom.
Niestety, z powodu wzrostu opłat i niezdolności zarządu Modlina do rozbudowy terminala, Modlin jako jedyne lotnisko w Polsce doświadczy spadku ruchu w tym roku. Złe zarządzanie lotniskiem Modlin zmusiło nas do cięcia tras, liczby zbazowanych samolotów i częstotliwości lotów, podczas gdy inne polskie lotniska, takie jak Kraków, Wrocław, Gdańsk, Poznań i Chopin, rozwijają się tego lata – powiedział Michael O’Leary, prezes Ryanair Group.
A nowe trasy? Z jednej strony są to loty do Alicante, Chania, Pafos, Korfu, Faro, Zadar, Malta i Palma, a z drugiej połączenia do stolic jak Budapeszt, Bruksela, Londyn, Madryt czy Rzym. Na liście nowych celów podróży jest także holenderskie Eindhoven.