Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę 84 parkingów i 125 myjni samochodowych. Spośród 209 przedsiębiorców niemal 23 proc. z nich nie informuje prawidłowo klientów o cenach świadczonych usług. Głównie chodzi o brak cenników, niejednoznaczne lub nieczytelne ceny dla nadjeżdżających kierowców. W efekcie posypały się kary.
Wjeżdżasz na płatny parking, ale nie wiesz, jaka jest cena? Albo korzystasz z myjni samochodowej i też nie wiesz, ile co kosztuje? Inspekcja Handlowa pochyliła się nad tym problemem i w sumie sprawdziła 209 obiektów w kraju pod kątem właściwego informowania klientów o cenie za usługę. I okazało się, że niemal co piąty ze sprawdzonych przedsiębiorców nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług. A podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji, o czym przypomina prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług. Musi być on widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen. Konsument powinien mieć możliwość ustalenia, ile w rzeczywistości zapłaci za pozostawienie swojego samochodu na parkingu czy jego umycie, a także wybrania najkorzystniejszej dla siebie oferty – wyjaśnia Tomasz Chróstny.
Na parkingach i myjniach brakuje cenników. A gdy są, to też nie wiadomo, ile trzeba zapłacić
Jak podaje UOKiK, nieprawidłowości dotyczące uwidaczniania cen Inspekcja Handlowa stwierdziła w przypadku 26 parkingów i 22 myjni. W sumie u 48 przedsiębiorców.
Głównym problemem na parkingach jest umieszczanie cen usług w taki sposób, że są one nieczytelne dla wjeżdżających kierowców. Zarówno w myjniach, jak i na parkingach stwierdziliśmy brak cenników lub nieuwzględnienie cen wszystkich usług. Zdarza się również, że przedsiębiorcy prezentują ceny w sposób budzący wątpliwości, np. w formie „od…” lub „od… do…”. Tymczasem cena musi być jednoznaczna dla konsumenta - ma prawo wiedzieć, ile dane usługi kosztują, aby móc świadomie wybrać te, z których chce skorzystać - wskazuje UOKiK.
Przedsiębiorcy, który nie informuje klientów w należyty sposób o cenach za świadczone usługi, grozi kara do 20 tys. zł.
W efekcie kontroli ponad połowa przedsiębiorców, u których stwierdziliśmy nieprawidłowości podjęła dobrowolne działania naprawcze. Na 32 przedsiębiorców nałożyliśmy kary pieniężne na łączną kwotę ok. 40 tys. zł - podaje urząd.
I dodaje, że w sześciu przypadkach Urząd odstąpił od nałożenia kary z powodu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk.
Więcej o działaniach UOKiK przeczytasz na Bizblog.pl:
Dodatkowe opłaty parkingowe. Ale za co?
Jak wskazuje UOKiK, prócz cenników parkingów i myjni samochodowych, urząd antymonopolowy kwestionuje także nieuczciwe praktyki zarządców parkingów, np. ograniczanie sposobu składania reklamacji czy naliczanie dodatkowych kosztów za niezapłacone opłaty parkingowe. Takich postępowań jest nawet kilka rocznie.
Prawa konsumenta
UOKiK przypomina również kierowcom, jakie mają prawa na parkingach oraz myjniach:
- wjeżdżając na parking, powinieneś wiedzieć, ile zapłacisz – cena powinna być widoczna, przedstawiona w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości,
- masz prawo wiedzieć dokładnie, ile zapłacisz za pozostawienie samochodu na parkingu czy też jego umycie – sprawdzaj cenę za minutę, godzinę,
- jeśli przedsiębiorca ogłasza promocję, masz prawo znać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką,
- nie znalazłeś cennika usług? Poinformuj o tym Inspekcję Handlową w twoim województwie.