Strategiczne lotnisko w Polsce ma poważny problem. Balice nie mogą budować nowego pasa
Lotnisko Kraków-Balice ma poważny problem. Są pieniądze, są plany, ale na budowę nowego pasa startowego nie ma zgody nie tylko okolicznych mieszkańców, ale także Naczelnego Sądu Administracyjnego. Problem polega na tym, że obecnego pasa startowego niedługo nie będzie można użytkować.
Port lotniczy Kraków - Balice potrzebuje nowego pasa startowego jak tlenu. Ten, który jest wykorzystywany obecnie musi przejść remont, a prace powinny rozpocząć się w najbliższych latach.
Jeśli nowy pas nie powstanie do momentu rozpoczęcia remontu, lotnisko Kraków-Balice zostanie zamknięte na przynajmniej pół roku. Oczywiście w tym czasie obsługa jakichkolwiek samolotów będzie niemożliwa.
Tymczasem lotnisko ma wręcz strategiczne znaczenie. I nie ma w tym cienia przesady. To największy port lotniczy na południu Polski i drugi po Warszawie. To nie wszystko. Z lotniska korzysta także 8. Baza Lotnictwa Transportowego Wojska Polskiego oraz maszyny państw NATO.
W obecnej sytuacji związanej z wojną w Ukrainie i bezwzględną rosyjską agresją na tej kraj, jakiekolwiek osłabienie ważnej infrastruktury transportowej może mieć ogromne znaczenie.
Jeśli do tego czasu nie zostanie wybudowany nowy pas, konieczne będzie zamknięcie operacyjne portu lotniczego i wstrzymanie obsługi samolotów na co najmniej pół roku. Z lotniskowej infrastruktury technicznej cywilnego portu korzysta także 8. Baza Lotnictwa Transportowego Wojska Polskiego oraz samoloty państw NATO. W obecnej sytuacji geopolitycznej i trwającej wojny na Ukrainie trudno sobie wyobrazić czasową relokację samolotów transportowych oraz śmigłowców.
Naczelny Sąd Administracyjny mówi inwestycji: nie
Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził tymczasem, że wydana dwa i pół roku temu decyzja środowiskowa dla budowy nowej drogi startowej na lotnisku Kraków–Balice w wariancie północnym została wydana z naruszeniem prawa.
Portal przypomina, że małopolskie lotnisko negowało wyrok sądu niższej instancji, który uchylał decyzję środowiskową na wybudowanie nowego pasa startowego. Wyrok NSA nie podlega zaskarżeniu. W praktyce oznacza to wstrzymanie wszystkich procedur w tym także pozyskania środków z resortu infrastruktury na realizację tej inwestycji.
Z decyzji NSA są zadowoleni okoliczni mieszkańcy, którzy protestowali przeciwko inwestycji. Piotr Bistroń ze Stowarzyszania Przyjazne Lotniska powiedział serwisowi rynek-lotniczy.pl, że uważa to za punkt zwrotny, który powinien skutkować zmianą strategii rozbudowy portu lotniczego. Stowarzyszenie zrzesza mieszkańców Szczyglic, Balic, Rząski i Aleksandrowic, których domy leżą blisko lotniska
Lotnisko nie składa broni
Zgodnie z prawem wyrok NSA jest ostateczny i nie podlega już zaskarżeniu. Nie oznacza to jednak, że władze lotniska rezygnują z budowy nowego pasa.
Zgodnie z wyrokiem NSA procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko będzie kontynuowana w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wskazanej przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice
Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice to międzynarodowy port lotniczy położony 11 km na zachód od centrum Krakowa, w miejscowości Balice.
Port lotniczy jest zlokalizowany obok 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Balicach i współużytkuje z nią betonową drogę startową o wymiarach 2550 × 60 m. Port zarządzany jest przez Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o.o.
Obecnie jest to drugi polski port lotniczy, po warszawskim Lotnisku Chopina, zarówno pod względem liczby odprawianych pasażerów, jak i liczby operacji lotniczych. W 2019 r., przed pandemią koronawirusa, lotnisko obsłużył 8 410 817 pasażerów.
Od 2012 port przechodzi przebudowę dróg kołowania i wewnętrznych oraz budowę nowego terminala pasażerskiego i hotelu przy lotnisku. W promieniu 100 km od niego mieszka blisko 8 mln osób.
W porcie Karków-Balice trwają inwestycje
W porcie Karków-Balice trwa aktualnie rozbudowa płyty postojowej samolotów (PPS) w części zachodniej. Inwestycja o wartości ok. 133,8 mln zł poprawi przepustowość płaszczyzny postojowej samolotów.
W wyniku rozbudowy powstanie 15 nowych stanowisk postojowych przystosowanych do obsługi samolotów kodu C, takich jak boeing 737 czy airbus A320. Cztery z nich (zlokalizowane w części południowej) będą mogły być wykorzystywane wymiennie jako dwa stanowiska dla szerokokadłubowych samolotów typu Boeing 787 Dreamliner, realizujących z krakowskiego lotniska połączenia transatlantyckie.
Wszystkie nowe nawierzchnie lotniskowe zostaną także wyposażone w infrastrukturę oświetlenia nawigacyjnego – światła linii środkowej dróg kołowania oraz światła prowadzenia na stanowiska postojowe.
Pod konstrukcją płaszczyzny postojowej przewidziano budowę zaawansowanej sieci odprowadzenia i retencjonowania wód opadowych, z układem kontroli i monitoringu jakości odprowadzanych wód. Rozbudowa PPS w części zachodniej ma głównie na celu poprawę przepustowości płaszczyzny postojowej samolotów.