Rekrutacja pracownika IT może kosztować tyle, co nowy samochód. Brakuje 50 tys. specjalistów
Rekrutacja pracowników w branży IT jest coraz bardziej kosztowna, ale inwestycja w kandydatów musi się zwracać. Według ankiety firmy No Fluff Jobs, 38 proc. firm przeznaczyło na rekrutację pracownika w IT do 20 tysięcy złotych, a 16 proc. nawet do 60 tys. złotych. Wynika to nie tylko z niedoboru programistów, ale także z ich rosnących wymagań finansowych.
Instytut badawczy Mands przyjrzał się polskim portalom ogłoszeniowym z branży technologicznej, sprawdzając efektywność zamieszczanych na nich ogłoszeń. Według badania najlepszy wynik spośród wszystkich poddanych analizie portali uzyskała firma No Fluff Jobs.
Koszt pozyskania kandydata z branży IT na portalu No Fluff Jobs wyliczono na 44,2 zł netto. Drugi w tym zestawieniu okazał się portal Just Join IT z kosztem 56,48 zł netto. W przypadku pozostałych dwóch portali - Bulldogjob i the:protocol koszt ten był znacznie większy i wyniósł odpowiednio 268 i 285 zł netto.
Także w kategorii odświeżeń i podbić ogłoszeń No Fluff Jobs zajął pierwsze miejsce, uzyskując średnio 7,94 wartościowe aplikacje, czyli dopasowane do wymagań w ofercie pracy i uzyskane dzięki pojedynczemu odświeżeniu oferty. W przypadku Just Join IT były to z kolei średnio 2,57 aplikacje, Bulldogjob osiągnął ich 0,5, a the:protocol - 0,44.
Już w poprzednim badaniu, zrealizowanym w 2019 roku, nasz wynik był zadowalający, ale teraz jestem pełen podziwu dla zespołu
– mówi Tomasz Bujok, szef No Fluff Jobs.
W analizie skuteczności portali, w pierwszej kolejności brana jest pod uwagę liczba odsłon – jest to kryterium, które pokazuje zasięg i dotarcie danego serwisu do puli dostępnych kandydatów. Według badania w klasyfikacji wyświetleń ogłoszeń, jakie wygenerowały poszczególne portale, na miejscu pierwszym znalazł się No Fluff Jobs (w sumie 9063 odsłony), drugim Just Join IT (6562), trzecim Bulldogjob (2655), a czwartym the:protocol (976).
Pod względem największej liczby aplikacji od osób zainteresowanych ofertą, na pierwszej pozycji również znalazł się No Fluff Jobs (w sumie 176 aplikacji), wyprzedzając drugie w tym rankingu Just Join IT dokładnie o 76 aplikacji.
Jak mówi Magdalena Gawłowska-Bujok, COO No Fluff Jobs., koszt pozyskania pracownika jest dla firm dużym wyzwaniem w dobie niedoborów kadrowych. Wiele możemy zdziałać już na etapie pozyskiwania kandydatów – potencjalnych uczestników procesów rekrutacyjnych. Dzięki jasno sprecyzowanym kryteriom w ogłoszeniu i przede wszystkim jawnym widełkom wynagrodzeń jesteśmy w stanie znacznie ten proces skrócić, i tym samym efektywniej wykorzystać środki przeznaczone na ten cel – dodaje.
W badaniu Mands sprawdzono również efektywność ogłoszeń, czyli to, czy nadesłane aplikacje są zgodne z jego wymaganiami. W kategorii, gdzie otrzymano dopasowane CV do wymagań ogłoszenia (efektywność), w badaniu miejsce pierwsze zajął portal No Fluff Jobs. Spośród aplikacji wysłanych za pośrednictwem tego portalu, 127 CV zostało ocenionych jako efektywne, czyli takie, które spełniły wymagania opisane w ogłoszeniu.
Liczba ta oznacza, że 72 proc. nadesłanych zgłoszeń na wszystkie 4 oferty było jakościowych. Porównując tylko ogłoszenia na stanowiska programistyczne, współczynnik ten wzrósł aż do 91 proc. Taki sam wynik w kwestii efektywności (72 proc.) aplikacji wysłanych na wszystkie ogłoszenia osiągnął Just Join IT, przy czym liczba nadesłanych aplikacji na ogłoszenie (72 CV), była mniejsza o 76 proc. niż w przypadku No Fluff Jobs (127 CV).
Badanie Mands zostało zrealizowane metodą tajemniczego klienta na portalach No Fluff Jobs, Just Join IT, Bulldogjobs i the:protocol. Kluczem doboru była popularność serwisów, czyli tych z największą liczbą aktualnych ogłoszeń.
Kontakt z portalami w celu nawiązania współpracy był prowadzony między 25 października a 8 listopada 2021. Emisja ogłoszeń trwała 30 dni i przypadała na okres 8 listopada - 8 grudnia 2021. Na każdym z 4 portali tajemniczy klient opublikował 4 oferty pracy na najpopularniejszych stanowiskach, z których można stworzyć zespół developerski: JavaScript Frontend Developer, Java Developer, Remote Fullstack .Net Developer oraz Project Manager.
Z każdym z portali podjęto kontakt według ustalonego scenariusza: nawiązanie kontaktu z portalami, otrzymanie ofert cenowych, podjęcie negocjacji cen, dopełnienie formalności (zamówienie, faktura proforma, faktura) i finalnie: emisja ogłoszeń. Wykupione ogłoszenia charakteryzowały się tymi sami parametrami na wszystkich portalach: ten sam dzień rozpoczęcia emisji ogłoszeń, 30 dni emisji ogłoszeń, takie same stanowiska na wszystkich portalach, 4 odświeżenia każdego z ogłoszeń (na portalu Just Join IT pomimo umowy na 4 odświeżenia, portal odświeżył każde ogłoszenie 7 razy), możliwość pracy w 2 miastach lub pracy zdalnej.
Aplikacje kandydatów zostały ocenione przez zespół doświadczonych rekruterów na podstawie wymagań zawartych w ogłoszeniach. Kandydaci, którzy spełnili oczekiwania, zostali zaklasyfikowani jako „efektywne CV”. Osoby, które nie spełniły oczekiwań, zostały odrzucone w procesie.