Polska firma PsiBufet, specjalizująca się w dopasowanej karmie dla psów, rozpoczęła ekspansję na rynek czeski. Jednocześnie marka przygotowuje się do uruchomienia największej w Europie fabryki świeżego jedzenia dla psów w Zabrzu, która będzie obsługiwała klientów z całego kontynentu.

Czescy właściciele psów mogą już zamawiać posiłki dla swoich czworonogów z dostawą pod same drzwi. Niezależnie od tego, czy mieszkają w Pradze, Brnie, Ostrawie czy w mniejszych miejscowościach, każdy pies otrzyma dietę dostosowaną do swoich indywidualnych potrzeb.
Pieski na całym świecie zasługują na zdrową karmę, która przynosi im radość. Naszym następnym przystankiem w realizacji tej misji są Czechy. Będziemy do nich dostarczać dopasowane, świeże posiłki z Polski – mówi Piotr Wawrysiuk, założyciel PsiBufet.
Wybór Czech nie jest przypadkowy. Jak podkreśla Wawrysiuk, południowym sąsiadom Polski towarzyszy około 2 miliony psów, a 42 procent gospodarstw domowych posiada przynajmniej jednego psa – podobnie jak w Polsce. To czyni czeski rynek bardzo atrakcyjnym dla polskiej marki.

Gigafabryka w Zabrzu zmieni europejski rynek
Już na początku 2026 roku czeski rynek będzie obsługiwany bezpośrednio z Polski. W Zabrzu powstaje bowiem Sam's Kitchen – największa w Europie fabryka świeżego jedzenia dla psów. Zakład o powierzchni ponad 40 tysięcy metrów kwadratowych będzie w stanie produkować nawet 1,2 tysiąca ton karmy tygodniowo.
Inwestycja o wartości 360 milionów złotych powstaje w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej i jest finansowana przez brytyjski Butternut Box, który w 2023 roku przejął polską markę. Brytyjska spółka pozyskała na rozwój 280 milionów funtów (ponad 1,4 miliarda złotych) od inwestorów – funduszy General Atlantic oraz L Catterton.
Fabryka docelowo zatrudni 600 osób, a jeszcze w tym roku firma planuje przyjąć pierwszych 100 pracowników. Jesienią 2025 roku zakład rozpocznie operacje magazynowe i realizację zamówień.
Zabrze to nie tylko doskonale skomunikowana lokalizacja z dobrze rozwiniętą infrastrukturą. To także bardzo duży rynek pracy, pełen wysoko wykwalifikowanych pracowników – dodaje Piotr Wawrysiuk.
Czytaj więcej o usługach dla posiadaczy czworonogów:
Od polskiego startupu do europejskiego lidera
PsiBufet powstał w 2016 roku jako rodzinna firma „z miłości do zwierząt”. Startup koncentrował się początkowo na zamożnych klientach, którzy chcieli inwestować w zdrowie swoich pupili, wybierając naturalną żywność bez konserwantów, sztucznych utrwalaczy i zbóż.
Kluczowym elementem sukcesu była współpraca z dr inż. Olgą Lasek, specjalistką do spraw żywienia zwierząt domowych, która opracowała przepisy na karmy spełniające normy Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Karm dla Zwierząt Domowych (FEDIAF).
Dziś PsiBufet działa w modelu subskrypcyjnym. Skład karmy dobiera algorytm na podstawie informacji o wadze, aktywności oraz alergiach pupila. Przez siedem lat działalności PsiBufet pozyskał od inwestorów łącznie 23 miliony złotych finansowania. W 2023 roku wszystkie udziały polskiej firmy nabył brytyjski Butternut Box, europejski lider segmentu świeżej karmy dla psów, obecny w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemczech, Holandii i Belgii.
40-procentowe wzrosty
Właśnie w takim tempie rośnie branża naturalnej karmy dla psów. Choć to nadal nisza, to potencjalny rynek do zagospodarowania w samej Polsce ocenia się na 7 milionów psów. Potencjał wzrostu jest więc ogromny.