Promocje na telewizory nie pomogły. Polacy nie kupują i już
Mimo majowych promocji i sezonu remontowego Polacy kupowali ostrożniej, niż zakładali ekonomiści. Konsumenci nie dali się skusić nawet na przeceny elektroniki i mebli.

W maju 2025 roku sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła o 4,4 proc. rok do roku – podał Główny Urząd Statystyczny.
Choć to przyzwoity rezultat, to niższy od prognoz, które zakładały wzrost o 4,7 proc. W ujęciu miesięcznym sprzedaż spadła o 3,2 proc.
W ujęciu wyrównanym sezonowo GUS odnotował wzrost o 2,9 proc. r/r i spadek o 2,0 proc. m/m. Oznacza to, że nawet po korekcie sezonowej konsumpcja w maju wyraźnie się skurczyła.

Co kupowali Polacy?
Największy wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym dotyczył kategorii „meble, rtv, agd” – o 18,9 proc. r/r, co może mieć związek z większą aktywnością zakupową w związku z sezonem remontowym i wiosennymi promocjami. Dynamiczny wzrost odnotowano też w grupie „pojazdy samochodowe, motocykle, części” – o 15,7 proc. oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” – o 6,0 proc.
W grupach o dużym udziale w koszyku konsumenckim, jak „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” oraz „paliwa stałe, ciekłe i gazowe”, dynamika była bardziej stonowana i wyniosła odpowiednio 1,5 proc. oraz 4,9 proc. r/r.
Więcej wiadomości na temat sprzedaży detalicznej
Negatywnie wyróżniała się grupa „pozostałe” (zabawki, drobny sprzęt, biżuteria) – GUS odnotował tu spadek o 10,8 proc. w ujęciu rocznym.
Wartość sprzedaży detalicznej przez internet wzrosła w maju o 6,2 proc. r/r, a jej udział w całkowitej sprzedaży detalicznej zwiększył się z 8,6 proc. do 8,8 proc. Największe wzrosty udziału odnotowano w kategoriach: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,5 proc. do 23,7 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (z 16,4 proc. do 17,3 proc.).
Wyraźne schłodzenie na początku roku
W okresie od stycznia do maja 2025 r. sprzedaż detaliczna wzrosła o 3,5 proc. r/r – to zauważalnie mniej niż 5,5 proc. wzrostu w analogicznym okresie 2024 r.