GfK – An NIQ Company w najnowszej edycji badania „Current Consumer Mood” pokazuje, że w okresie letnim Polacy częściej niż zwykle planują wydatki na urlopy oraz sprzęt ogrodniczy. Dodatkowo komunie to okres, gdy zwiększa się zakupy sprzętu komputerowego i smartfonów. Eksperci wskazują, że decyzje o zakupie auta, większym remoncie czy doposażeniu ogrodu podejmiemy najczęściej, gdy czujemy się zabezpieczeni finansowo.
Utrzymujące się od kilku miesięcy dodatnie nastroje konsumenckie wskazują na pozytywne nastawienie Polaków do większych wydatków – i to nie tylko na produkty pierwszej potrzeby. Na fali gospodarczej i ekonomicznej stabilizacji stajemy się bardziej skłonni, by kupować to, co sprawia nam faktyczną przyjemność lub wiąże się np. z naszym hobby.
Polacy planują zakup wycieczki oraz inwestują w ogródki
Z najnowszego badania GfK – An NIQ Company wynika, że już co drugi Polak planuje zakup oferty urlopowej na wakacje. W ostatniej fali badania, realizowanej w październiku ub.r. wynik ten był o 11 p.p. niższy.
Wakacyjne ożywienie widać także wśród posiadaczy ogródków. Co trzeci badany deklaruje, że w najbliższym czasie przeznaczy część środków na sprzęt ogrodowy. To wzrost o 6 p.p. w relacji do ostatniego sondażu. Rośnie także odsetek osób przymierzających się do zakupu małego AGD (32 proc. kontra 27 proc. poprzednio), a także kupna pojazdu (29 proc. kontra 26 proc.).
Handel wciąż jest daleki od hurraoptymizmu, ale konsumenci wysyłają czytelne i coraz częstsze sygnały związane z większą skłonnością do dużych wydatków. I to nie koniecznie związanych z bieżącymi potrzebami - mówi Anna Bańka, Consultant w GfK – An NIQ Company.
Anna Bańka uważa też, że decyzje o zakupie auta, większym remoncie czy doposażeniu ogrodu podejmiemy najczęściej wówczas, gdy czujemy się zabezpieczeni finansowo, zarówno tu i teraz, jak i w perspektywie najbliższych miesięcy. Taki stan w gospodarce pojawił się pierwszy raz od dawna i nabywcy dają temu wyraz w swoich deklaracjach.
Więcej wiadomości o zakupach można przeczytać poniżej:
Komunie zachęcają do zakupu elektroniki
Większym zakupom z pewnością sprzyja również znajdujący się w pełni sezon komunijny, który ma widoczny wpływ na kategorię sprzętu komputerowego i smartfonów.
W deklaracjach badanych przez GfK – An NIQ Company obie kategorie rosną w identycznym tempie – z 24 proc. do 31 proc. zapowiedzi zakupu. Są także grupy produktów, w której plany zakupowe zredukowały się w ciągu kilku miesięcy. To np. duże wydatki na cele medyczne czy wyposażenie warsztatu.
A z czego będą finansowane wspomniane zakupy? Zdecydowanie najczęściej badani wskazują na gotówkę – w przypadku małego AGD to aż 64 proc. deklaracji, zaś w kwestii wyposażenia ogrodu – 58 proc.