Polacy przybici. Tak oceniają swoją sytuację finansową
W lutym 2025 roku odnotowano poprawę bieżących nastrojów konsumenckich, ale jednocześnie pesymizm w kwestii przyszłych tendencji wzrósł. Z opublikowanego przez Główny Urząd Statystyczny raportu wynika, że Bieżący Wskaźnik Ufności Konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 0,3 pkt. w stosunku do poprzedniego miesiąca i wyniósł -14,8 pkt. W porównaniu do lutego 2024 r. obniżył się o 2,2 pkt.

BWUK poprawił się głównie dzięki lepszym ocenom Polaków dotyczących możliwości dokonywania ważnych zakupów (+3,4 pkt.) oraz przyszłej sytuacji finansowej (+0,7 pkt.). Z kolei ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju spadła o 1,4 pkt., ocena obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego zmniejszyła się o 0,8 pkt., a ocena bieżącej sytuacji ekonomicznej kraju spadła o 0,2 pkt.
Konsumenci patrzą w przyszłość z obawą
BWUK uległ poprawie w stosunku do ubiegłego miesiąca, ale Wyprzedzający Wskaźnik Ufności Konsumenckiej (WWUK), opisujący przyszłe trendy w konsumpcji indywidualnej, spadł o 0,9 pkt. do poziomu -10,8 pkt. Jest to również wynik niższy o 5,5 pkt. w porównaniu do analogicznego miesiąca ubiegłego roku.
Za pogorszeniem WWUK stoją głównie negatywne oceny dotyczące przyszłego poziomu bezrobocia (-3,4 pkt.) oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (-1,4 pkt.). Pozytywnym sygnałem jest wzrost ocen dotyczących przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (+0,7 pkt.) oraz możliwości oszczędzania pieniędzy (+0,3 pkt.).
Więcej wiadomości na temat sytuacji finansowej Polaków
Polacy wciąż nie czują się pewnie
Warto zwrócić uwagę, że mimo poprawy niektórych składowych BWUK, nastroje konsumenckie wciąż pozostają na negatywnym poziomie. Przyszłość budzi obawy Polaków głównie ze względu na utrzymującą się niepewność gospodarczą oraz trudne do przewidzenia konsekwencje sytuacji geopolitycznej. Spadek WWUK sugeruje, że konsumenci wciąż nie są przekonani o trwałej poprawie sytuacji gospodarczej i ostrożnie podchodzą do planów związanych z wydatkami oraz oszczędzaniem.