ASM-SFA przeanalizowała zakupy robione przez Polaków w największych sieciach handlowych. Wnioski? Zakupy w sieci potaniały, a w sklepach stacjonarnych zdrożały. Najlepiej w ujęciu i miesięcznym i w 2019 r. wypadł Auchan.

Firma ASM Sales Force Agency opublikowała w styczniu dziesiąte badanie dotyczące koszyka zakupowego Polaków. W poprzednim zestawieniu to Auchan brylował pod kątem najtańszych produktów. Czy tak samo było w grudniu?
Grudzień minimalnie droższy od listopada
Pod koniec roku za zakupy złożone z najczęściej kupowanych towarów kosztowały średnio 228,49 zł. Przed miesiącem było to zaledwie o 0,39 zł mniej. Koszyk, w którym znalazły się wyłącznie z najdroższe produkty, podrożał o 3,80 zł w stosunku do listopada. O prawie 5 zł wzrosła wartość koszyka z najtańszymi towarami - z 156,73 do 161,7 złotych.
Najtańszą siecią – mimo wzrostu cen – pozostał Auchan, który wyprzedził Carrefoura i Kauflanda. Jak widać popularne sieci dyskontowe Biedronka i Lidl zajęły w grudniu miejsca pod koniec rankingu. Lidl przedostatnie, a Biedronka czwarte od końca. Co ciekawe, ta ostatnia sieć ewidentnie nastawiła się na żniwa w okresie przedświątecznym, ponieważ w całym 2019 roku zajęła trzecie miejsce, o czym poniżej.

Różnica cen zakupów złożonych z najtańszych produktów i najdroższych sięgnęła niemal 100 proc., aczkolwiek w grudniu różnica ta była nieznacznie mniejsza niż w poprzednich miesiącach.
Źródło: ASM-SFA
Czwarty kwartał pod znakiem promocji
W ujęciu rocznym czas największego wzrostu cen przypadł na sezon letni. Najdroższych zakupów w sklepach stacjonarnych dokonywaliśmy w trzecim kwartale 2019 r. W czwartym tradycyjna sprzedaż była o 15,5 proc. bardziej opłacalna (ok. 226,15 zł) od kanałów e-grocery (261,23 zł) W poprzednim kwartale rozbieżność ta zmniejszyła się do niecałych 10 proc.
W kwartalnym, a także i rocznym zestawieniu wyników badań cen koszyka zakupowego rysują się zależności od polityki cenowej i promocyjnej poszczególnych sieci,
Promocje wynikają zdaniem ASM-SFA z sezonowości występowania produktów.
Mimo że z danych GUS-u wynika, iż inflacja roczna wyniosła 2,3 proc., to ceny badanych w koszykach produktów nie wzrosły aż o tyle.
Auchan najtańszym sklepem 2019 r.
Niezmiennie przez cały rok 2019 najdroższe pozostawały zakupy online, dokonywane za pośrednictwem frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl lub szybkikoszyk.pl. Najbardziej opłacało się kupować w sklepie tradycyjnym.

Źródło: ASM-SFA

W pierwszej połowie ubiegłego roku ceny w Lidlu utrzymywały się w okolicach mediany, ale w trzecim kwartale ceny mocno poszły w górę, co doprowadziło do tego, że pod koniec roku niemiecki dyskont stał się drugą najdroższą siecią w Polsce.
Jak przeprowadzane jest badanie ASM SFA?
Od marca 2019 eksperci ASM SFA w cyklach miesięcznych porównują ceny 40 produktów (tych samych marek i o analogicznych gramaturach) w wybranych sklepach stacjonarnych na terenie całej Polski. Od lipca badanie rozszerzono o kanały sprzedaży online, tzw. e-grocery, tj. frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl i tzw. hybrydy (a więc sieci prowadzące sprzedaż stacjonarną i internetową), czyli Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.