Sprytni Polacy nie kupują w drogich sklepach. Oto najtańsze sieci w kraju. Różnice sięgają 90 zł
ASM Sales Force Agency przedstawiło kolejne wyniki badania Koszyk Zakupowy. Jak co miesiąc analitycy przyjrzeli się cenom w największych sieciach handlowych w Polsce oraz podwyżkom, które sieci zafundowały Polakom. Nieodłącznym elementem badania jest ranking najtańszych sieci, w którym do miesięcy rządzi i dzieli francuski Auchan.
Zastanawiam się, jak Auchan to robi. Od kilkunastu lat śledzę rankingi najtańszych sieci i na palcach jednej ręki mógłbym policzyć podsumowania, w których Francuzi nie zajmowali pierwszego miejsca, Ba, kiedy jeszcze rozwijali format Simply Market, to obie ich marki zajmowały dwa czołowe miejsca. Nie pamiętam też, żeby zajmowali niższe miejsca w takich zestawieniach. Dlatego wcale mnie nie dziwią wyniki najnowszego zestawienia, w którym Auchan znalazł się na pierwszym miejscu zarówno w podsumowaniu grudnia 2022 r., jak i całego ubiegłego roku.
Biedronka straciła miejsce na podium
Najtańszą siecią podczas grudniowej gorączki zakupowej, a także w całym 2022 r. okazał się bezkonkurencyjny Auchan. Depczący po piętach Francuzom Lidl tuż przed Bożym Narodzeniem podniósł ceny najbardziej ze wszystkich sieci. Jednak udało mu się utrzymać pozycję wicelidera, Biedronka nie miała tyle szczęścia i w najnowszym zestawieniu spadła na czwarte miejsce. Na trzecie miejsce awansował Kaufland.
Najtańsze zakupy w grudniu wciąż oferował Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł 232,28 zł i był zaledwie o 0,79 zł (0,34 proc.) wyższy niż w listopadzie.
Drugie miejsce – i to pomimo najwyższych podwyżek w porównaniu z listopadem – utrzymał Lidl z wynikiem o 14,59 zł gorszym niż lider. Na trzecią pozycję awansował Kaufland, w którym za zakupy najtańszych produktów zapłacilibyśmy o 28,13 zł więcej niż w Auchan. Różnica między najdroższą tradycyjną siecią, czyli Polomarketem, a francuskimi Marketami to ponad 47,64 zł, sklepy internetowe są jeszcze droższe, Koszyk Zakupowy złożony z tych samych lub podobnych – podkreślam – produktów był droższy aż o 83,60 zł!
Jak widać, na najniższym stopniu podium nastąpiła zmiana, bo przez kilka miesięcy trzecie miejsce w rankingu najtańszych sieci okupowała Biedronka.
Największe podwyżki w Lidlu i Carrefourze
W końcówce 2022 roku cały czas najdroższą opcją zakupową pozostawał kanał e-grocery, w którym za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 315,88 zł – o 36 proc. więcej niż w Auchan. Bezapelacyjnie najtaniej było w dyskontach. Za koszyk zakupowy ułożony przez ASM Sales Force Agency trzeba było tam zapłacić 260,01 zł.
W sumie dziesięć sieci podniosło w grudniu ceny w porównaniu z listopadem. Największe podwyżki zafundował klientom Lidl – o 3,01 proc. Ceny obniżyły za to Netto (-2,89 proc.), Kauflandzie (-2,70 proc.) oraz Intermarche (-2,45 proc.).
Rok do roku ceny poszybowały również w dziesięciu sieciach. Najbardziej w Carrefourze, w którym średnia cena koszyka była w grudniu wyższa aż o 47,69 zł (21,29 proc.) niż rok wcześniej. Drugi Auchan podniósł ceny o 18,73 proc., a Makro Cash & Carry o 18,72 proc.
Średnia cena koszyka zakupowego w grudniu 2022 r. wyniosła 268,49 zł i była o 0,91 zł (0,34 proc.) wyższa niż w listopadzie. Gdybyśmy wybrali jedynie najtańsze produkty dostępne w sklepach objętych badaniem, zapłacilibyśmy w grudniu 213,70 zł, o 6,56 zł więcej niż miesiąc wcześniej, koszyk produktów najdroższych kosztowałby nas 306,54 zł – uwaga, niespodzianka – o 35,75 zł mniej niż w listopadzie. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła 92,84 zł i miesiąc do miesiąca była aż o 42,31 zł wyższa.
W ujęciu rocznym należność za koszyk minimalny wzrosła aż o 20,23 proc., ale koszyk najdroższych produktów dostępnych w analizowanych sklepach był droższy jedynie o 8,13 proc. Średnio wartość koszyka zakupowego rok do roku zwiększyła się o 18 proc. z 227,56 zł do wspomnianych 268,49 zł.
Ceny w sklepach cały czas będą rosły
Z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency wynika, że średnia cena koszyka zakupowego była w grudniu 2022 roku o 18 proc. wyższa niż przed rokiem. Jak sugerują autorzy badania, w całym 2023 roku nadal będziemy zmagać się dwucyfrową inflacją. Za podwyżki cen żywności odpowiadać będą rosnące koszty energii, produkcji i pracy.
Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w grudniu rok do roku poszły w górę wszystkie analizowane kategorie produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze.
Podobnie jak w listopadzie, w ośmiu grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (68,44 proc.) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Dodatki podrożały o 26,36 proc., nabiał o 26 proc., używki i piwo o 24,67 proc., a produkty sypkie o 22,97 proc. Ze wszystkich kategorii najmniej pod koniec ubiegłego roku zdrożały napoje o 7,29 proc.
Najtańsze sklepy w 2022 r.: Auchan numerem jeden
Z badania ASM Sales Force Agency wynika, że najtańsze zakupy w całym ubiegłym roku oferował Auchan, w którym średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła 216,47 zł. Dla porównania w najdroższej sieci, którą w 2022 r. okazał się POLOmarket, musielibyśmy zapłacić 263,64 zł.
Najwyższe ceny w całym zestawieniu miał jednak kanał e-grocery ze średnią wartością koszyka na poziomie 282,85 zł. Jak widać codziennych zakupów, wciąż nie opłaca się robić przez internet. Być może coś by się zmieniło, gdyby do Polski weszła norweska Oda…