Polscy uczniowie inwestują w swoją przyszłość i coraz częściej wybierają edukację za granicą, stawiając na międzynarodowe doświadczenie i kierunki, które dają większe możliwości zawodowe. Sprawdziliśmy, jakie studia cieszą się największym zainteresowaniem, co motywuje młodych, a co wciąż ich powstrzymuje przed wyjazdem.

Świat nie jest już dla nich czymś odległym – jest w zasięgu kliknięcia. Według najnowszego raportu „Kierunek: świat”, opracowanego przez specjalistów z EduCat, młodzi Polacy coraz odważniej myślą o edukacji poza krajem.
To nie kaprys, lecz świadomy wybór. Uczniowie znad Wisły coraz częściej planują studia w Wielkiej Brytanii i Irlandii, USA, na południu Europy, w Holandii czy Skandynawii. Eksperci szacują, że już ok. 60 tysięcy Polaków studiuje za granicą i liczba ta rośnie z roku na rok.

Studia za granicą przestają być marzeniem nielicznych. Dla młodych to logiczny krok – inwestycja w rozwój, język i niezależność. Polscy uczniowie są ambitni, świetnie przygotowani językowo i cyfrowo. Potrzebują tylko kogoś, kto pomoże im przekuć marzenie w plan działania – mówi Adam Dziedzic, doradca edukacyjny i ekspert EduCat.
Dlaczego młodzi Polacy wybierają zagraniczne studia?
Z najnowszego badania polskiego startupu wynika, że:
- 54,9 proc. uczniów kieruje się chęcią poznania świata i życia w międzynarodowym otoczeniu,
- 50,2 proc. uczniów stawia na lepsze perspektywy zawodowe,
- 39,3 proc. wybiera uczelnie ze względu na wyższą jakość nauczania.
Młodzi Polacy nie uciekają – oni planują. Największym zainteresowaniem cieszą się kierunki takie jak biznes i ekonomia (38,9 proc.), sztuka i design (30,5 proc.), psychologia (27,7 proc.) oraz prawo i stosunki międzynarodowe (27,2 proc.).
Tuż za liczbami kryją się konkretne historie.
Zawsze chciałam zobaczyć, jak to jest żyć i uczyć się gdzieś indziej. Trochę z ciekawości, trochę z chęci spróbowania czegoś nowego. W Polsce mam wszystko pod ręką, ale za granicą czuję, że mogę się bardziej rozwinąć i poznać ludzi z całego świata – mówi Natalia z liceum w Warszawie.
Więcej wiadomości na temat nauki można przeczytać poniżej:
Interesuję się informatyką i nowymi technologiami. Wiem, że za granicą uczą tego w praktyce, a nie tylko z książek. Chciałbym zobaczyć, jak to wygląda od środka, no i nauczyć się rzeczy, których potem będę mógł używać w pracy w Polsce – opowiada Bartosz z Poznania.
Chcę się po prostu przekonać, czy dam sobie radę. Nowy kraj, nowy język, wszystko od zera – to brzmi trochę strasznie, ale też ekscytująco. Poza tym wiem, że po takich studiach łatwiej znaleźć fajną pracę i być bardziej niezależnym – mówi Julia z Gdańska.
To pokolenie nie ma kompleksów. Wiedzą, że kompetencje zdobyte na międzynarodowych uczelniach otwierają drzwi do globalnych karier – często również w Polsce – komentuje Adam Dziedzic.
Co nadal ich powstrzymuje?
Jeszcze kilka lat temu obawiano się, że barierą będzie język. Dziś jest odwrotnie – to narzędzie, które otwiera świat. Aż 80 proc. uczniów deklaruje, że czuje się dobrze lub bardzo dobrze przygotowana językowo.
Większość informacji o zagranicznych uczelniach młodzi zdobywają samodzielnie (77 proc.) – najczęściej w internecie i mediach społecznościowych. Tylko co trzeci może liczyć na realne wsparcie doradcy w szkole.

Młodzi są świetnie przygotowani językowo i technologicznie, ale często pozostawieni sami sobie. W szkołach brakuje systemowego wsparcia, które pomogłoby im świadomie planować edukację. To luka, którą musimy zacząć wypełniać – zaznacza ekspert EduCat.
Dla niemal połowy badanych (48,3 proc.) główną barierą są koszty utrzymania i czesnego. Jednak – jak podkreślają eksperci – to często bariera wyobraźni, nie rzeczywistości.
Najczęściej słyszymy: chciałbym, ale to pewnie za drogie. Tymczasem wiele europejskich uczelni oferuje bezpłatne studia, a inne mają rozbudowane programy stypendialne i granty dla zagranicznych studentów. Problemem nie są koszty, ale brak wiedzy, że takie możliwości istnieją – mówi Adam Dziedzic z EduCat.

Uczniowie najczęściej oczekują pomocy w:
- wyborze uczelni (67,5 proc.),
- pisaniu aplikacji (54,9 proc.),
- znalezieniu stypendiów (52,4 proc.).
Raport „Kierunek: świat” pokazuje, że młodzi Polacy nie boją się świata – chcą być jego częścią. Studia za granicą przestają być marzeniem, a stają się planem działania. Ich motywacją są ambicje, nie bunt. Największym wyzwaniem pozostają finanse, brak wiedzy i wsparcia – nie formalności.
Polska młodzież jest gotowa, by studiować globalnie. Potrzebuje tylko wiedzy, narzędzi i odwagi. EduCat chce być partnerem, który im to ułatwi – podsumowuje Adam Dziedzic.
Pełny raport „Jak młodzi Polacy planują edukację zagraniczną. Kierunek: Świat” dostępny jest na stronie:
https://educat.study/pl/raport-edukacyjny/







































