PLL LOT ogłosił, że w przetargu na nową flotę regionalną wybrał Airbusa, zamawiając 40 samolotów A220 z opcją na kolejne 44. Oznacza to odejście od dotychczasowych maszyn Embraera. Nowe samoloty będą dołączać do floty Lotu od 2027 r. Standardem ma stać się dostęp do internetu na pokładzie.

Podczas targów lotniczych Paris Air Show 2025 polski narodowy przewoźnik ogłosił decyzję o wyborze dostawcy floty regionalnej. Po wielomiesięcznym postępowaniu zwycięzcą został Airbus. PLL LOT zamówił 40 maszyn A220 w wariantach A220-100 i A220-300, z planowanymi dostawami w latach 2027–2031. Umowa przewiduje opcję zakupu kolejnych 44 samolotów.
Internet w czasie lotu będzie standardem
Nowe samoloty nie tylko zastąpią wysłużone maszyny obecnej floty regionalnej, ale także mają otworzyć nowe możliwości rozwoju siatki połączeń, zwłaszcza w kontekście przyszłych operacji w Centralnym Porcie Komunikacyjnym. To pierwsze w historii LOT-u zamówienie na samoloty Airbusa.
Nowoczesne, oszczędne, zaprojektowane z myślą o komforcie naszych pasażerów samoloty pozwolą nam skutecznie konkurować na europejskim niebie, umacniać pozycję preferowanego przewoźnika naszej części Europy i przygotować LOT do roli wiodącej linii lotniczej w Centralnym Porcie Komunikacyjnym - mówi prezes LOT-u Michał Fijoł.
Przewoźnik podkreśla, że Airbus A220 wyróżnia się nowoczesną konstrukcją i zaawansowaną technologią. Dzięki silnikom PW1500G firmy Pratt & Whitney samoloty mają zużywać o 25 proc. mniej paliwa na pasażera w porównaniu do starszych modeli. Spaść mają także emisje dwutlenku węgla oraz hałas podczas startów i lądowań.
Więcej o PLL LOT przeczytasz w tych tekstach:
Komfort pasażerów ma być znacznie wyższy niż obecnie. Na pokładach A220 pojawią się fotele produkowane w Polsce przez firmę Recaro, wyposażone m.in. w uchwyty na urządzenia mobilne, szybkie porty ładowania USB-C oraz uchwyty na kubki. LOT obiecuje, że kabina będzie przestronniejsza, z dużymi oknami i obszerniejszymi schowkami bagażowymi. Prawdziwą rewelacją jest zapowiedź, że dostęp do internetu podczas lotu stanie się standardem.
Cała flota regionalna oparta na Airbusach
Wprowadzenie jednolitej floty regionalnej opartej wyłącznie na Airbusach A220 ma ułatwić planowanie operacji i podnieść efektywność eksploatacyjną LOT-u. Przewoźnik tłumaczy, że zastąpienie kilku typów maszyn jednym modelem uprości zarządzanie załogami, serwisem i logistyką części zamiennych. LOT dodaje, że konsolidacja floty znacząco zwiększy też sprawność operacyjną całej siatki połączeń.
Podpisanie umów odbyło się w obecności przedstawicieli władz Polski i Francji, w tym ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka oraz ministra transportu Francji Philipe’a Tabarota. Oprócz kontraktu na zakup samolotów PLL LOT podpisał też umowę z Pratt & Whitney na dostawy i obsługę silników PW1500G. Kontrolowana przez Skarb Państwa spółka nie podała wartości obu umów.