Do Senatu wpłynęła petycja o wprowadzenie zakazu sprzedaży alkoholu podczas masowych imprez na stadionach i w przestrzeni publicznej. Zdaniem jej autora propozycja ma przeciwdziałać agresji i chronić nieletnich przed negatywnym wpływem alkoholu.

Wyniki ubiegłorocznego badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia są niepokojące: 1 na 5 Polaków sięga po alkohol przynajmniej kilka razy w tygodniu. W dodatku 65 proc. badanych uważa, że dostęp do alkoholu jest bardzo łatwy, a kolejne 33 proc. twierdzi, że raczej łatwy. Co gorsza według danych Eurostatu (2020) statystyczny Polak wypija rocznie średnio 11 litrów czystego alkoholu.
Petycja w Senacie. "Chodzi o ochronę nieletnich"
Autor petycji, która w czerwcu wpłynęła do Senatu, apeluje o wprowadzenie zakazu sprzedaży alkoholu podczas imprez na otwartym powietrzu oraz na stadionach i innych obiektach sportowych.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów zawierających więcej niż 4,5 proc. alkoholu „może się odbywać na imprezach na otwartym powietrzu oraz na stadionach i innych obiektach sportowych tylko za zezwoleniem i tylko w miejscach do tego wyznaczonych”.
Sprzedaż alkoholu podczas imprez na otwartym powietrzu oraz na stadionach i innych obiektach sportowych o charakterze: sportowym i rozrywkowym wpływa na agresję uczestników imprez. W wyżej wymienionych imprezach bardzo często uczestniczą nieletni, którzy nie powinni być demoralizowani przez osoby dorosłe spożywające w tym miejscu alkohol - uważa autor petycji.
Więcej o alkoholu przeczytasz w Bizblog.pl:
I dodaje, że brak zakazu sprzedaży alkoholu podczas imprez, w których mogą uczestniczyć nieletni, stoi w sprzeczności z celem ustawy, którym jest utrzymanie życia obywateli w trzeźwości jako niezbędnego warunku moralnego i materialnego dobra narodu.
Resort szykuje zmiany
Ministerstwo Zdrowia szykuje nowelizację ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Jedna z najważniejszych propozycji zmian to zakaz promocji piwa i rozszerzenie definicji promocji o sprzedaż napojów alkoholowych z zastosowaniem upustów, rabatów, bonifikat, pakietów i programów lojalnościowych, nagród itd. Tym samym ograniczone byłyby popularne promocje piwa typu „dziesięć piw plus dziesięć gratis”, „cztery puszki za darmo” – które szczególnie mocno upodobały sobie walczące o portfele klienta dyskonty.