Kolizja? Nie szukaj kartki i długopisu. mObywatel zrobi wszystko za ciebie
W mObywatelu znajdziemy nową i bardzo pomocną funkcję. Biorąc udział w zdarzeniu drogowym, nie trzeba szukać kartki i długopisu, bo spisanie oświadczenia i zgłoszenie szkody ubezpieczycielowi, można załatwić już poprzez nową funkcję mStłuczka.

Ministerstwo Cyfryzacji wprowadza mStłuczkę - kolejną usługę w mObywatelu wspierającą użytkowników w załatwianiu ważnych spraw. Z taką samą mocą prawną jak w przypadku papierowych dokumentów.
Budujemy administrację, która realnie pomaga ludziom, budujemy świat, który zamiast komplikować, ułatwia życie. mStłuczka jest jak trójkąt ostrzegawczy w samochodzie – nie jest potrzebny na co dzień, ale w sytuacji kryzysowej niezbędny – mówi wicepremier i minister cyfryzacji, Krzysztof Gawkowski.
Minister zapewnia też, że Ta usługa to kolejny krok w stronę nowoczesnego państwa, które wspiera obywateli w trudnych i stresujących sytuacjach.
Koniec z papierowymi oświadczeniami po kolizji
Ministerstwo cyfryzacji podaje, że mStłuczka w mObywatelu to nowoczesne narzędzie, które ułatwi radzenie sobie w sytuacji kolizji drogowej. Dzięki niemu kierowcy mogą w aplikacji sporządzić wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym, uzupełnić je o zrobione na miejscu zdjęcia i szybko przekazać zgłoszenie szkody do wybranego ubezpieczyciela.
Naszym celem jest, by państwo wspierało obywateli w codziennych sytuacjach – również tych nagłych i stresujących. Dlatego uruchomiliśmy usługę mStłuczka w aplikacji mObywatel. Dzięki niej kierowcy mogą sporządzić oświadczenie o kolizji w pełni online, co znacząco ułatwia i przyspiesza formalności. To przykład tego, jak cyfrowe usługi mogą przekładać się na realny komfort życia – twierdzi wiceminister cyfryzacji, Dariusz Standerski.
Jego zdaniem usługa to korzyści zarówno dla kierowców, jak i ubezpieczycieli likwidujących szkodę. Jedną z nich jest brak papierowej dokumentacji. Spisanie oświadczenia sprawcy kolizji czy zgłoszenie szkody odbywa się z poziomu aplikacji, bez konieczności wypełniania i dostarczania papierowych formularzy.
Kierowcy mają też możliwość pobrania oświadczenia na swoje urządzenia w formacie PDF. Plik jest podpisany certyfikatem kwalifikowanym ministra właściwego ds. informatyzacji, który stanowi rodzaj cyfrowej pieczęci potwierdzającej autentyczność i integralność sporządzonego w aplikacji dokumentu - wskazuje resort.
Oznacza to, że sprawca nie będzie miał możliwości jego podważenia, np. kwestionując autentyczność swojego podpisu. Zdarzało się to przy papierowych oświadczeniach.
mStłuczka to też wyższa jakość danych pojawiających się w oświadczeniach i zgłoszeniach szkody. Potrzeba ich manualnego wpisywania została zminimalizowana, a uzupełniane automatycznie informacje pochodzą bezpośrednio z rejestrów państwowych, takich jak CEPiK i PESEL. Dzięki temu dane są aktualne i poprawne, a spisanie oświadczenia w mObywatelu trwa zaledwie kilka minut.
Dla ubezpieczycieli mStłuczka to przede wszystkim możliwość większej automatyzacji procesów rejestracji i likwidacji szkód komunikacyjnych. Dzięki automatycznemu uzupełnianiu danych ubezpieczeniowych zminimalizowane jest również ryzyko błędów lub nieścisłości, które mogą powstawać przy sporządzaniu papierowego oświadczenia.
Jak skorzystać z mStłuczki podczas zdarzenia
mObywatel ma towarzyszyć użytkownikom w różnych momentach życiowych, w tym podczas zdarzeń, których woleliby uniknąć. Taka jest mStłuczka – prosty sposób na formalności po kolizji, która jest sytuacją niezwykle stresującą. Nowa funkcja umożliwia kierowcom spisanie oświadczenia i dołączenie do niego zdjęć – mówi Radosław Maćkiewicz, dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki.
Tłumaczy też, że szkodę można od razu zgłosić do ubezpieczyciela wprost z aplikacji. Cyfrowo i bez papieru. mStłuczka potwierdza, że mObywatel to cyfrowy asystent gotowy do pomocy przez całą dobę.
Usługa mStłuczka ma dwie niezależne funkcje. Pierwsza to spisanie oświadczenia przez osoby kierujące pojazdami uczestniczącymi w kolizji, druga – zgłoszenie szkody ubezpieczycielowi przez osobę poszkodowaną.
Kierowcy mogą sporządzić oświadczenie, jeśli obie strony mają aplikację mObywatel i są zgodne, kto jest sprawcą, a kto poszkodowanym. Pojazdy, którymi kierowali podczas zdarzenia, muszą być zarejestrowane w Polsce. Do oświadczenia można od razu załączyć zdjęcia pojazdów oraz zdjęcia z miejsca zdarzenia. Warto pamiętać, że z mStłuczki można skorzystać, kiedy w wyniku zdarzenia uszkodzone zostały tylko pojazdy i nikt nie został ranny.
Zgłoszenie szkody ubezpieczycielowi to osobna funkcja w usłudze mStłuczka. Po sporządzeniu oświadczenia kierowca może je pobrać lub zgłosić szkodę do ubezpieczyciela jednym kliknięciem. Zgłoszenie wysłane przez mObywatela rejestrowane jest przez ubezpieczyciela od razu, a jego obsługa odbywa się elektronicznie. Warto skorzystać z tej możliwości, aby przyspieszyć i uprościć proces zgłoszenia szkody.
Więcej wiadomości na temat mObywatela można przeczytać poniżej:
mStłuczka to efekt współpracy UFG, PIU i COI z Ministerstwem Cyfryzacji
mStłuczka w mObywatelu to nowa usługa Ministerstwa Cyfryzacji przygotowana przez Centralny Ośrodek Informatyki (COI) oraz Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) przy współpracy z Polską Izbą Ubezpieczeń (PIU) i ubezpieczycielami.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny pełni w projekcie rolę integratora usługi mStłuczka z systemami ubezpieczycieli i rejestrem państwowym – Centralną Ewidencją Pojazdów. Dzięki temu użytkownicy aplikacji mogą utworzyć wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym i przekazać je do właściwego ubezpieczyciela. Ubezpieczyciele uzyskają natomiast dzięki UFG dostęp do wygenerowanych w aplikacji oświadczeń, które mogą pobrać i obsłużyć po zgłoszeniu szkody przez kierowców poszkodowanych w kolizjach – mówi Małgorzata Ślepowrońska, prezes zarządu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Zwraca też uwagę na to, że są dumni z tego, że mogą być częścią tak pożytecznego dla obywateli projektu. Wierzą też, że mStłuczka pozwoli zaoszczędzić stresu w niewątpliwie trudniej sytuacji, jaką jest kolizja drogowa.
Fundusz zapewnia ubezpieczycielom dostęp do najwyższej jakości zweryfikowanych danych dotyczących zdarzeń drogowych, co z pewnością przyniesie korzyści wszystkim zainteresowanym stronom – wyjaśnia Radosław Bedyński, wiceprezes zarządu UFG.
Polska Izba Ubezpieczeń reprezentuje rynek w procesach legislacyjnych związanych z ubezpieczeniami. Prowadzi także dialog z instytucjami publicznymi jak KNF czy UOKiK w imieniu branży ubezpieczeniowej. Celem działań Izby jest zarówno rozwój nowoczesnych rozwiązań technologicznych w ubezpieczeniach, jak i poprawa doświadczeń klienta na rynku cyfrowym. PIU reprezentowała zakłady ubezpieczeń w procesie realizacji usługi mStłuczka.
Każdemu zdarzeniu drogowemu, kolizji towarzyszą emocje: złość czy strach. Zadaniem ubezpieczycieli jest takie obsłużenie klienta, aby zminimalizować te negatywne emocje, szybko i sprawnie załatwić formalności. Po to jest mStłuczka. Rozwiązanie technologiczne zaprojektowane z myślą o poprawie doświadczeń klienta - mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń.
W jego ocenie mStłuczka przełoży się na wyższą jakość obsługi i większe zaufanie do ubezpieczycieli. To rozwiązanie innowacyjne i przyjazne dla użytkownika. W centrum uwagi stawia komfort klienta, dając mu wygodny, nowoczesny i bezpieczny sposób spisania oświadczenia i zgłoszenia szkody.
W najbliższym czasie mStłuczka będzie mieć dodatkowe funkcje
Centralny Ośrodek Informatyki podaje, że w najbliższych miesiącach będzie pracować nad dodaniem do mStłuczki kolejnych kategorii zdarzeń. Pojawić ma się między innymi funkcja, która pozwala na spisanie oświadczenia większej liczbie kierowców w przypadku zdarzeń wielostronnych.
Wirtualny asystent, czyli czatbot oparty na sztucznej inteligencji, ma natomiast pełnić rolę wsparcia informacyjnego i ułatwiać załatwianie formalności przy użyciu mObywatela. Po jego wdrożeniu do aplikacji także kierowcy będą mogli uzyskać wskazówki i podpowiedzi od asystenta w trakcie spisywania oświadczenia, i zgłaszania szkody - informuje Centralny Ośrodek Informatyki.
Resort zaznacza, że mObywatel rozwijany jest tak, aby proaktywnie wspierać Polaków. Tylko przez ostatnie półtora roku w mObywatelu wprowadzono 18 nowych usług, a pod koniec lipca br. zmieniony został interfejs aplikacji, by korzystanie z niej było jeszcze prostsze. To najbardziej dynamiczny okres w rozwoju aplikacji. Doceniają to Polki i Polacy, aż 10 mln z nich używa mObywatela. Każdego dnia jest milion logowań w aplikacji.
Jak działa mStłuczka? Film promocyjny można obejrzeć tutaj: mObywatel zmienia się dla Ciebie – poznaj jego możliwości. Film instruktażowy usługi dostępny jest na stronie: mStłuczka w aplikacji mObywatel. Więcej o nowościach i aplikacji mObywatel przeczytać można na stronie mObywatel 2.0 - Aplikacja mobilna i serwis dla obywateli.