Dwa skrajne regiony w Polsce łączy obecnie jedno - podium dla najbardziej aktywnych biznesowo kobiet. Z zeszłorocznych danych wynikało, że koszulkę liderki mogły nosić przedsiębiorczynie z woj. zachodniopomorskiego. Jednak w tym roku musiały ustąpić paniom z woj. śląskiego, bo to właśnie one pobiły, oczywiście w cudzysłowie, koleżanki z innych regionów, a w ich rękach znajduje się 35,3 proc. wszystkich firm.
Polki należą do jednych z najbardziej przedsiębiorczych kobiet na świecie i od lat zajmują bardzo dobre pozycje w międzynarodowych badaniach i rankingach. Wszystko za sprawą tego, że niemal 31 proc. polskich firm jest w 100 proc. własnością kobiet, czyli zostały przez nie założone i są prowadzone - wynika najnowszej analizy KRS, opracowanej na zlecenie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.
Polki są głównie właścicielkami mikroprzedsiębiorstw i od lat niezmiennie dominują w szeroko rozumianej branży usługowej. Jakiego rodzaju są to firmy? Ich zakres jest bardzo szeroki, od zakładów fryzjerskich i kosmetycznych, salonów piękności i masażu, poprzez przeróbki odzieży, poprawki krawieckie, aż po działalność klubów fitness i obiektów sportowych czy lecznice weterynaryjne.
Polki swoja przyszłość wiążą również z działalnością związaną z:
- doradztwem finansowym i ubezpieczeniem,
- opieką zdrowotną,
- obsługą biur,
- działalnością prawniczą, rachunkowo-księgową i doradztwem podatkowym.
Udział własności kobiet w tych przedsiębiorstwach oscyluje w granicach od 50 do nawet 70 proc.
Najwięcej przedsiębiorczych kobiet mieszka na Śląsku
Z analizy danych z KRS wynika, że najbardziej aktywne biznesowo w 2022 roku były kobiety z województwa śląskiego - w ich rękach znajduje się 35,3 proc. wszystkich firm, w których 100 proc. udziałów przypada na jednego właściciela. Odsetek ten wzrósł w porównaniu do ubiegłego roku z 31,5 proc.
Niewiele mniejszy odsetek firm należy kolejno do kobiet z województwa zachodniopomorskiego, które w ubiegłym roku plasowało się na szczycie zestawienia, a także woj. świętokrzyskiego, dolnośląskiego oraz mazowieckiego.
Jak duże firmy są w rękach kobiet?
Udział kobiet w biznesie jako właścicielek firm spada wraz ze wzrostem ich wielkości. Najwięcej pań prowadzi mikroprzedsiębiorstwa, które zatrudniają do dziewięciu pracowników - kobiety są właścicielkami 29,52 proc. firm tej wielkości w Polsce. Z kolei w sektorze małych firm, zatrudniających od 10 do 50 pracowników, jest to 25,41 proc. W średniej wielkości firmach, w których zatrudnionych jest od 50 do 250 pracowników, jest ich 15,82 proc. W przypadku firm dużych, zatrudniających powyżej 250 pracowników, odsetek ten stanowi jedynie 12,92 proc.
Natomiast działalność kobiet nie zamyka się wyłącznie na prowadzeniu założonego przez siebie biznesu.
Kobiety u sterów
Pod koniec stycznia 2023 r. odsetek kobiet na stanowiskach prezesów w polskich firmach wyniósł 19,71 proc., natomiast w zarządach kobiety stanowiły 25,62 proc. Symboliczny, nieprzekraczający 1 proc. spadek odsetka kobiet sprawujących kluczowe stanowiska odnotowano w firmach notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych: funkcję prezeski w spółkach giełdowych pełni obecnie niespełna 5,7 proc., a członkini zarządu – 16,22 proc.
Pod względem liczby kobiet na wysokich stanowiskach Polska wypada bardzo dobrze na tle innych krajów Europy. Dane z najnowszego badania wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet wskazują, że nie licząc jednoosobowych działalności gospodarczych, Polki zajmują 17 proc. stanowisk kierowniczych w firmach. Wyprzedzamy pod tym względem m.in. Skandynawię – w Norwegi obejmują one 13 proc. kluczowych funkcji, w Danii – 12 proc., w Szwecji – 11 proc., a w Finlandii – jedynie 10 proc. Natomiast w Słowacji, Słowenii i na Węgrzech kobiety zajmują również mniej, bo 15 proc. stanowisk kierowniczych.
Kobiety w biznesie bardziej niż mężczyźni wiążą przyszłość z ESG
Z tych samych danych wywiadowni gospodarczej wynika również, że firmy kierowane przez kobiety większą wagę przywiązują do kwestii społecznych. W Polsce aż 58,1 proc. zarządzanych przez kobiety firm jest pozytywnie nastawionych do zasad i norm związanych z ESG (środowisko – ang. environmental, społeczna odpowiedzialność – ang. social responsibility i ład korporacyjny – ang. corporate governance), a 46,5 proc. ściśle się do nich stosuje w codziennej działalności. W przypadku firm kierowanych przez mężczyzn jest to ok. 30 proc.
I wyjaśnia, że liderki są tego świadome i często to one są inicjatorkami zmian, co zresztą widać na przykładzie konkursu Bizneswoman Roku, w którym wiele nominowanych firm zajmuje się właśnie działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju.