Odkąd inflacja i kryzys głęboko zajrzał Polakom do kieszeni, to coraz częściej poszukujemy najtańszej opcji, porównując produkty w sklepach online. Według raportu Preferencje zakupowe w Internecie, który dla Allegro przygotowało SW Research, dla prawie połowy Polaków cena produktu to najistotniejszy czynnik przy robieniu zakupów. Ale uwaga! Są też tacy, co uważają, że jakość produktu jest najważniejsza. Do której grupy ty się zaliczasz?
Nastawienie konsumentów mogą różnić się w zależności od indywidualnych preferencji, potrzeb i sytuacji. Jednak jak podaje raport „Preferencje zakupowe w Internecie” zrealizowany dla Allegro przez SW Research, cena i jakość produktu to najważniejsze czynniki brane pod uwagę podczas zakupów w internecie niezależnie od wartości kupowanego artykułu.
Cena i opinie – na to najczęściej konsumenci zwracają uwagę
Raport wskazuje, że to właśnie cena jest aspektem, który w ciągu ostatniego roku najbardziej zyskał na znaczeniu wśród konsumentów, co wskazuje 45 proc. badanych. Co więcej, aż 86 proc. respondentów deklaruje, że pieniądze wydaje ostrożniej niż kiedyś. W przypadku produktów do 50 zł ważne są także promocje i inne okazje cenowe. Dla produktów w przedziale cenowym od 50 do 150 zł wskazywany jest również koszt dostawy. Dla najdroższych produktów, w cenie powyżej 150 zł ważne są ponadto zaufanie, opinie o wybranej platformie oraz marka produktów.
Więcej wiadomości o Allegro
Cena pozostaje jednym z głównych czynników wpływających na wybory zakupowych niezależnie od kategorii. To właśnie ceną konsumenci kierują się najczęściej, kupując odzież i obuwie (46 proc.) oraz elektronikę (45 proc.). Jest tak również przy zakupach z kategorii supermarket, takich jak artykuły spożywcze i środki czystości, a także w przypadku produktów związanych z urodą.
Obecnie kupujący preferują oszczędne podejście, co potwierdza aż 76 proc. ankietowanych, którzy przyznają, że ostatnio ograniczyli wydatki. Niemniej jednak nie jest to oszczędzanie kosztem jakości, bo ten sposób ograniczania wydatków jest wskazywany jako najmniej popularny. Z kolei najczęściej, w przypadku zakupów online, oszczędzamy przez porównywanie cen i wybranie najkorzystniejszych ofert (65 proc.).
Porównywanie cen w poszukiwaniu najlepszej oferty
Jak wynika z analiz SW Research, 50 proc. badanych porównuje ceny produktów, przede wszystkim w sytuacjach, gdy produkt jest drogi, a 47 proc. gdy obejmuje go promocja i chcą sprawdzić, czy jest to najtańsza możliwa opcja. Ponad połowa respondentów deklaruje, że obecnie częściej porównuje ceny niż kiedyś (53 proc.).
W ten trend wpisuje się akcja Gwarancja najniższej ceny, która znacząco skraca czas, jaki konsumenci muszą poświęcać na poszukiwanie najtańszych ofert, ponieważ to właśnie Allegro porównuje ceny za nich. W ramach akcji dostępnych jest ponad 600 tysięcy ofert w różnych kategoriach, od produktów codziennego użytku, poprzez artykuły modowe, motoryzacyjne, sportowe, po elektronikę, które można znaleźć na specjalnej stronie akcji.
Platforma porównuje ceny z innymi, wybranymi sklepami internetowymi i wyróżnia najtańsze produkty oznaczeniem Gwarancja najniższej ceny. Jeżeli w ciągu 72 godz. od dokonania zakupu na Allegro produktu z takim oznaczeniem, klient znajdzie tańszą ofertę w jednym ze sklepów biorących udział w akcji i wypełni odpowiedni formularz, otrzyma kupon o wartości różnicy w cenie zwiększonej o 50 proc. Taki kupon będzie można wykorzystać przez 30 dni podczas zakupów na Allegro. W czasie trwania akcji maksymalna suma zwrotu wynosi 200 zł.
Zmiany w podejściu do planowania wydatków i poszukiwania okazji cenowych
Jak wynika z badania, aż 28 proc. ankietowanych twierdzi, że w ciągu ostatniego roku zmieniły się czynniki, które uwzględniają podczas dokonywania zakupów online. Komu ufamy? Dla 43 proc. ważna jest opinia innych, w 44,3 proc. opinii znajomych ma wpływ na to, w jakich sklepach robią zakupy.
Taki sam odsetek jest w stanie zapłacić więcej za produkt, jeśli jest dostępny na platformie, do której badany ma zaufanie. Dla 56 proc. badanych specjalne oznaczenia ofert na Allegro mają wpływ na ich decyzje zakupowe. Z kolei w sytuacji, gdy platforma posiada dostęp do preferowanej metody płatności i szybkiej dostawy, 38 proc. badanych jest skłonnych zapłacić więcej za produkt - mówi Ewa Finger, Business Product Manager w Allegro.
Raport wskazuje na zmiany preferencji konsumentów, dla których cena i jakość to dziś dwa najważniejsze fundamenty przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Aby odpowiadać na potrzeby i oczekiwania kupujących rynek e-commerce stale się rozwija i proponuje klientom nowe udogodnienia, takie jak m.in. wprowadzona przez Allegro Gwarancja najniższej ceny.