REKLAMA

„I po co ja to kupiłam?”. Polacy mają dość akcji Lidla i Biedronki

Już 39 proc. badanych uważa, że wojna cenowa Lidl-Biedronka nie jest dla klientów korzystna. - Wprowadza chaos w ofertach, informacje zawarte w przekazach reklamowych często mijają się z prawdą, konsument po prostu niewiele zyskuje – wyliczają zmęczeni konsumenci.

wojna dyskontów
REKLAMA

Wojna cenowa między największymi na rynku dyskontami - Lidlem i Biedronką - jest uważana za potrzebną i korzystną dla konsumentów tylko przez 19,3 proc. klientów. 38,7 proc. myśli odwrotnie, a
42 proc. nie ma zdania na ten temat. Tak wynika z badania opinii publicznej, przeprowadzonego na próbie ponad 5,4 tys. osób regularnie robiących zakupy w dyskontach. Wyniki badania opisano w raporcie pt. „Co właściwie klienci dyskontów myślą o tzw. wojnie cenowej?” UCE Research i Hybrid Europe.

Wojna cenowa Lidla i Biedronki. Co myślą Polacy

REKLAMA

Autorzy raportu zapytali przeciwników rywalizacji cenowej o powody ich niechęci. Jak się okazało, 35 proc. z nich uważa, że walka wprowadza chaos w ofertach handlowych tych sieci. 18,6 proc. ankietowanych skarży się, że informacje zawarte w przekazach reklamowych często mijają się z prawdą. Z kolei 14,5 proc. stwierdza, że sam konsument po prostu niewiele na tych zabiegach promocyjnych zyskuje.

Niski odsetek zwolenników wojny cenowej sugeruje, że klienci obawiają się negatywnych skutków agresywnych działań, takich jak spadek jakości produktów czy ograniczenie asortymentu. Warto jednak podkreślić, że intensywny przekaz reklamowy dodatnio wpływa na rozpoznawalność retailerów biorących udział w rywalizacji cenowej. To może pomóc wygrywać walkę z pozostałymi konkurencyjnymi sieciami handlowymi – komentuje Adam Iwiński z Hybrid Europe, współautor badania.

Jego zdaniem, jeśli agresywna konkurencja utrzyma niskie ceny i jednocześnie nie wpłynie negatywnie na jakość produktów czy dostępność asortymentu, część niepewnych obecnie osób może uznać ją za korzystną. Z kolei przedłużająca się presja na marże detalistów, skutkująca potencjalnymi ograniczeniami w ofercie czy spadkiem jakości, może skłonić konsumentów do negatywnej oceny tej sytuacji.

Kluczowe będą także czynniki makroekonomiczne. Przy wysokiej inflacji i wolniejszym wzroście płac, konsumenci mogą w większym stopniu doceniać niższe ceny. Ale jeśli sytuacja gospodarcza się ustabilizuje, inne aspekty zakupów, takie jak jakość czy komfort, mogą stać się ważniejsze – dodaje Michał Rosiak, współautor badania z Hybrid Europe.

Autorzy raportu przypominają również, że wojna cenowa to strategia marketingowa, która ma na celu nie tylko przyciągnięcie nowych klientów, ale także zwiększenie rozpoznawalności sieci i umocnienie jego pozycji na rynku. Bo wojnie towarzyszą częstsze i bardziej widoczne akcje reklamowe.

Więcej o zakupach przeczytasz na Bizblog.pl:

Zakupy nie do końca przemyślane

Adam Iwiński zauważa, że dyskontom zależy głównie na zwiększeniu lojalności klientów i przyciągnięciu ich uwagi reklamami.

Dla producentów liczy się zwiększenie wolumenu sprzedaży. Jednak długotrwała wojna cenowa wymaga mądrego balansowania z innymi strategiami, aby nie wyczerpać potencjału rynkowego i nie prowadzić do przebodźcowania klientów – zwraca uwagę Adam Iwiński.

Analitycy twierdzą też, że przekaz wojny cenowej może budzić lęk przed przegapieniem jakiejś korzyści, a to skłania konsumentów do szybkich i nie do końca przemyślanych zakupów.

Jednocześnie klienci mają większy wybór i możliwość znalezienia produktów w atrakcyjnych cenach. Konkurencja między sieciami dyskontowymi sprawia, że konsumenci mogą korzystać z coraz lepszych okazji – analizuje Adam Iwiński.

REKLAMA

Podkreśla jednak, że zarządzanie zakupami wymaga większej uwagi.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-04-28T06:25:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-27T16:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-27T10:03:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-27T05:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-26T22:21:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-25T22:06:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-25T20:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-25T18:44:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-25T06:28:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-24T22:06:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-24T20:34:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA