Które sklepy są najtańsze? W lutym najbardziej opłacały się zakupy w Auchan, Biedronce i Makro
Znamy wyniki najnowszego badania cen w sklepach ASM SFA. Według opublikowanego w czwartek raportu średnia cena zakupów w najtańszej sieci sklepów wyniosła w lutym 276,98 zł i była niższa o 10,72 zł (3,73 proc.) w porównaniu ze styczniem. Niestety nie oznacza to wcale, że inne sieci również obniżyły ceny. Dla porównania w najdroższej za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić aż 342,49 zł. Wśród produktów najmocniej zdrożał olej roślinny (+10,36 proc.), ceny masła spadły o 5,84 proc.

Siecią handlową, która oferowała najtańsze zakupy w lutym, był Auchan. To kolejny raz, kiedy sklepy tej marki znalazły się na szczycie miesięcznego zestawienia ASM SFA. W stosunku do stycznia średnia cena koszyka zakupowego obniżyła się tam o 10,72 zł (3,73 proc.) do 276,98 zł.
Drugie miejsce, również kolejny raz z rzędu, zajęła Biedronka, w której za ten sam zestaw produktów trzeba było zapłacić o 19,12 zł więcej. W trzecim Makro Cash & Carry było drożej o 20,71 zł. Najwyższą wartość koszyka zakupowego odnotowano w Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 342,49 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w sklepach typu Cash & Carry - 302,42 zł.

Najbardziej ceny podniosło Netto, największe obniżki były w E.Leclerc
ASM SFA podaje, że w stosunku do stycznia średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła w lutym o 2,69 zł (0,86 proc.) do 314,88 zł. Ceny podniosło siedem badanych sieci, w pozostałych sześciu było taniej niż miesiąc wcześniej.

Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Netto (9,47 proc.), natomiast największy spadek cen odnotowano w sklepach E.Leclerc (4,84 proc.). Dodatkowo w dziesięciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły powyżej 300 zł – czytamy w raporcie ASM SFA.
Jak co miesiąc analitycy sprawdzili, ile by kosztował koszyk złożony z najtańszych i najdroższych produktów wchodzących w skład analizowanego zestawu. Koszyk bazujący na najniższych cenach kosztowałby 228,40 zł (wzrost o 4,24 zł niż w styczniu), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 393,60 zł (wzrost o 6,53 zł m/m). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła w lutym 2025 r. 165,20 zł i była o 2,29 zł wyższa niż w styczniu.
Olej roślinny drożeje, ceny masła spadają
Badanie ASM SFA wykazało, że w lutym br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów (indeks mocy) najbardziej podrożał olej roślinny (10,36 proc. m/m) oraz szampon do włosów (5,10 proc.). Natomiast największe obniżki dotyczyły masła (5,84 proc.) i płynu do płukania tkanin (5,64 proc.).

Analiza cen pokazuje, że dynamika zmian jest zróżnicowana – podczas gdy ceny niektórych produktów, jak masło czy chemia gospodarcza, spadły o blisko 6 proc., inne, np. olej roślinny, wzrosły o ponad 10 proc. w skali miesiąca. Tego rodzaju wahania mogą skłaniać konsumentów do większej elastyczności w wyborze miejsc i sposobów robienia zakupów – podsumował lutowe wyniki badania Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.