Cztery wagony piętrowe, dwa jednopoziomowe, 550 miejsc siedzących i prędkość do 200 km na godz. Tak prezentują się nowe pociągi zamówione przez PKP Intercity. Umowa, którą kolejarze podpisali z firmą Alstom, to największy kontrakt taborowy w historii polskiego przewoźnika.

Pociągi będą piętrowe i obsłużą popularne trasy m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola. W środę PKP Intercity podpisało umowę z Alstom Polska (wcześniej dostarczyła ona polskim kolejom pendolino) na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości 200 km/h, z opcją dokupieni dodatkowych 30.
PKP Intercity. Nowe pociągi dla popularnych tras
Liczba pasażerów dalekobieżnych rośnie w imponującym tempie. Potrzebujemy nowoczesnych i pojemnych składów – takich, które odpowiedzą na potrzeby podróżnych. Ekspresowe Piętrusy Intercity to będzie nowa jakość na polskich torach – szybkie, pojemne, nowoczesne i komfortowe – poinformował Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Rzeczywiście nowe pociągi z rodziny Coradia Max. będą nie byle jakie: będą miały cztery wagony piętrowe i dwa jednopoziomowe. Pomieszczą 550 osób na miejscach siedzących. Pojazdy będą produkowane w fabryce producenta w Chorzowie, która zatrudnia 2,5 tys. pracowników. Z kolei wózki – jeden z najważniejszych komponentów wpływających na bezpieczeństwo i właściwości pociągów – powstaną w zakładzie Alstom w Nadarzynie koło Warszawy.
Więcej o kolei przeczytasz w Bizblog:
Przestrzeń jednopiętrowa została stworzona z myślą o potrzebach różnych grup pasażerów, w tym podróżnych z niepełnosprawnościami, rowerzystów czy tych, którzy w czasie podróży chcą spożyć posiłek. Natomiast wagony piętrowe pozwalają przewieźć znacznie więcej podróżnych niż klasyczne – podkreśla PKP Intercity.
Podwójna strefa ciszy
Nie zabraknie przestrzeni dla rodzin z dziećmi, miejsc na rowery i duże bagaże, a także automatów vendingowych. Modułowa konstrukcja pozwoli dopasować układ pociągu do charakteru konkretnej trasy. W pociągach będzie klimatyzacja, Wi-Fi, ładowarki telefonów komórkowych i laptopów, lampki do czytania. W składach znajdą się strefy ciszy – w obu klasach, co będzie nowością w pociągach PKP Intercity.
Nowe piętrusy będą w pełni przystosowane do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami. Zasilanie będzie możliwe zarówno z sieci 3 kV, jak i 25 kV, co otworzy pasażerom drogę do obsługi połączeń nie tylko w Polsce, ale także w Czechach.
Taka jakość ma jednak swoją cenę. Wartość kontraktu na 42 pociągi wynosi 4,1 mld zł, a ich utrzymanie przez kolejne lata niemal 2,8 mld zł. Z kolei pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość: pierwsi wsiądą na pokład nowych składów za około trzy i pół roku, a wszystkie pociągi trafią do PKP Intercity na początku 2032 roku.







































