Pociągiem z Krakowa do Bielska-Białej w zaledwie 74 minuty, czyli krócej aż o połowę. Od 1 października PKP Intercity uruchomi cztery pary pociągów dziennie na tej trasie. Nowoczesne, komfortowe składy mają przyciągnąć pasażerów i turystów, oferując ekologiczną alternatywę dla samochodów. Odpowiedź ze strony GDDKiA nie nadejdzie szybko, bo ekspresówka Kraków – Bielsko-Biała ma być gotowa dopiero w 2032 r.

PKP Intercity zapowiedziało uruchomienie nowych połączeń kolejowych na trasie Kraków – Bielsko-Biała. Pierwsze pociągi wyruszą już 1 października i mają kursować cztery razy dziennie w każdą stronę. Celem jest skrócenie czasu podróży o połowę i poprawa dostępności komunikacyjnej pomiędzy Małopolską a Śląskiem.
Szybkie połączenie Kraków – Bielsko-Biała
Nowa trasa pozwoli przejechać między Krakowem a Bielskiem-Białą w zaledwie 74 minuty, co jest wynikiem bardzo konkurencyjnym wobec podróży samochodem, co jednak obecnie nie jest trudne, o czym za chwilę. Pociągi będą omijać mniej uczęszczane stacje, takie jak Kęty czy Kalwaria Zebrzydowska, co pozwoli skrócić czas przejazdu.
Mieszkańcy Małopolski i Śląska czekali na to połączenie kolejowe od dawna. Cztery pary pociągów w ciągu dnia na trasie Bielsko-Biała – Oświęcim – Kraków szybko przyciągną do kolei nowych pasażerów, a także turystów wybierających się w Beskidy. Polska kolej jest bezpieczna, komfortowa, dostępna i ekologiczna – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Rozkład jazdy obejmie kursy poranne, południowe i wieczorne, tak aby każdy mógł wybrać dogodny dla siebie termin podróży. W rozkładzie znajdą się m.in. pociągi IC Żylica, IC Dębowiec, IC Baltazar i IC Błatnia. Najwcześniejszy skład z Krakowa wyruszy o 5:23, a ostatni z Bielska-Białej o 20:31, co umożliwi zarówno dojazd do pracy, jak i powrót do domu tego samego dnia.
Więcej wiadomości na temat kolei można przeczytać poniżej:
Na trasie pojadą polskie elektryczne składy Pesa ED74. Przewoźnik podkreśla, że pociągi będą klimatyzowane, wyposażone w gniazdka elektryczne przy każdym fotelu oraz darmowe Wi-Fi. Zadbano także o przystosowanie wagonów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pełny rozkład jazdy wygląda następująco:
- IC 3400 Żylica w relacji Kraków Główny 5:23 – Bielsko-Biała Główna 6:43
- IC 4300 Żylica w relacji Bielsko-Biała Główna 20:31 – Kraków Główny 21:51
- IC 3402 Dębowiec w relacji Kraków Główny 10:35 – Bielsko-Biała Główna 11:52
- IC 4302 Dębowiec w relacji Bielsko-Biała Główna 16:08 – Kraków Główny 17:28
- IC 3404 Baltazar w relacji Kraków Główny 14:24 – Bielsko-Biała Główna 15:49
- IC 4304 Baltazar w relacji Bielsko-Biała Główna 12:12 – Kraków Główny 13:30
- IC 3406 Błatnia w relacji Kraków Główny 18:08 – Bielsko-Biała Główna 19:32
- IC 4306 Błatnia w relacji Bielsko-Biała Główna 7:33 – Kraków Główny 8:47
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podkreślił, że inwestycja w nowe połączenie to nie tylko wygoda dla pasażerów, ale również krok w stronę bardziej ekologicznego transportu. Zaznaczył, że kolej jest bezpiecznym i przyjaznym środowisku środkiem transportu. Jego zdaniem trasa ma potencjał, by przyciągnąć zarówno mieszkańców, jak i turystów.
Kiedy nowa ekspresówka Kraków – Bielsko-Biała?
Razem z PKP Intercity szukamy możliwości jeszcze lepszego wykorzystania taboru spółki także na krótkich trasach międzywojewódzkich. To połączenie stolicy Małopolski ze Śląskiem jest tego bardzo dobrym przykładem – da nową jakość podróży w regionie. Nigdy nie było takiej oferty, a będziemy ją jeszcze rozwijać – powiedział wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski.
Dzięki skróceniu czasu przejazdu z Krakowa do Bielska-Białej do 74 minut kolej na co najmniej kilka lat zyska przewagę nad transportem samochodowym. Obecnie z jednego do drugiego miasta jeździ się lokalnymi drogami, przejeżdżając przez poszczególne miejscowości, a wybór autostrady A4 oznacza znacznie dłuższą trasę. Nowa droga ekspresowa S52 pomiędzy Krakowem a Bielsko-Białą jest w planach, ale ma być gotowa dopiero w 2032 r.