Średnia cena katalogowe wzrosły, ale ceny transakcyjne w ciągu roku zjechały o 5 proc., czyli jakieś 7 tys. zł – wyliczył Carsmile. Najczęściej kupujemy samochody, które po obniżeniu ceny kosztują około 145 tys. zł. Platforma podpowiada, co możemy kupić za takie pieniądze.
Carsmile wyliczył, że średnia rzeczywista cena sprzedaży auta sfinansowanego leasingiem wyniosła w maju 2024 r. 118,1 tys. zł netto, czyli nieco ponad 145 tys. zł licząc z VAT. Rok do roku średnia cena zakupu nowego samochodu obniżyła się o 7 342 zł brutto (5 proc.). Jak zaznacza platforma, leasing jest najpopularniejszą formą finansowania nowych samochodów, wykorzystywaną co drugiej transakcji zakupu nowego pojazdu.
Na nowy samochód wydacie mniej w 2023 r.
Michał Knitter, założyciel platformy Carsmile, wskazuje, że mimo iż ceny katalogowe aut rosną, to uwzględniając możliwy do uzyskania rabat, okaże się, że nowy samochód można kupić taniej niż przed rokiem
To bardzo dobra wiadomość dla osób, które chcą zmienić auto, zwłaszcza, że pomimo spadku cen wybór modeli dostępnych od ręki jest bardzo duży – mówi Michał Knitter, założyciel platformy Carsmile.
Platforma podaje, że średni rabat, jaki można było uzyskać w maju na nowy samochód wyniósł 17,2 proc. od ceny katalogowej.
Po kwietniowym ograniczeniu upustów cenowych, kiedy to ich średni poziom na rynku spadł w okolice 15 proc., w maju dilerzy znów lżejszą rękę udzielali rabatów. Widać jednak, że granicę 17 proc. trudno będzie przekroczyć. Wyższy poziom oznaczałby bowiem sprzedaż aut ze stratą – ocenia Sylwester Łagowski, szef działu zamówień Carsmile.
17,2 proc. to rynkowa średnia, ale na rynku można zaleźć modele przecenione o 20 proc. i więcej.
Taniej nowego samochodu już nie kupisz
O ile może obniżyć cenę nowego samochodu? Carsmile podaje, że decydując się na promocje dostępne w salonach, cenę auta ze średniej półki można obniżyć o 25 tys., a niekiedy nawet 30 tys. zł.
Nie spodziewam się, aby ta kwota mogła jeszcze wzrosnąć. Wyprzedaż rocznika 2023 dobiega końca, znakomita większość aut, które dziś sprzedajemy pochodzi z rocznika 2024 – zaznacza Michał Knitter.
Przed rokiem średni upust jaki można było uzyskać od ceny katalogowej wynosił 8,4 proc.
Analitycy Carsmile wytypowali przykładowe modele, jakie po wynegocjowaniu obniżki można kupić za 145 tys. zł. Na liście znalazły się: Peugeot 408, Cupra Formentor, KIA Sportage, Audi A3, Skoda Octavia, Toyota Corolla oraz Volkswagen Passat.