REKLAMA

Wielka Brytania będzie miała najszybsze pociągi w Europie

Za dwa miliardy funtów Anglicy budują na Wyspach kolej wielkich prędkości. Jedne z najszybszych, najcichszych i najbardziej energooszczędnych pociągów na świecie mają rzucić wyzwanie podróżom lotniczym i samochodowym. Nowe połaczenia skrócą o połowę czas przejazdu między głównymi miastami w kraju.

Wielka Brytania będzie miała najszybsze pociągi w Europie
REKLAMA

Firmy Alstom i Hitachi Rail ogłosiły w czwartek że spółka joint venture Hitachi-Alstom High Speed otrzymała warte 2 mld funtów zlecenie na zaprojektowanie, budowę i utrzymanie pociągów następnej generacji dla brytyjskiej kolei dużych prędkości HS2. Sekretarz ds. transportu Grant Shapps powiedział, że oznacza to rewolucję kolejową w Wielkiej Brytanii, a najnowocześniejsze pociągi mają obsługiwać społeczności w całym kraju, od Londynu po Glasgow.

REKLAMA

HS2 to gigantyczny projekt mający na celu stworzenie szybkich połączeń kolejowych między Londynem a głównymi miastami w centrum i północnej Anglii. Składy, które pomkną po Wyspach, powstaną na bazie japońskiej technologii bullet trains, która ma spełniać wszystkie europejskie wymagania dotyczące sieci dużych prędkości. Dzięki inwestycji na Wyspach powstanie dodatkowo 2500 miejsc pracy.

Dwaj najwięksi brytyjscy producenci pociągów dostarczą najszybszy działający pociąg w Europie, zdolny do poruszania się z maksymalną prędkością 225 mph (360 km/h). Flota będzie w 100 proc. elektryczna, a jednocześnie jedną z najbardziej energooszczędnych na świecie. Wszystko dzięki niższej masie pociągu na pasażera, aerodynamicznej konstrukcji i najnowszej energooszczędnej technologii trakcji.

Spółka joint venture wyprodukuje 54 pociągi w nowo zmodernizowanych zakładach w County Durham, Derby i Crewe. Zdaniem analityków, przyznanie kontraktu firmom z siedzibą w Wielkiej Brytanii przyczyni się do stworzenia tysięcy miejsc pracy oraz do wzrostu wartości dodanej brutto (GVA) gospodarki brytyjskiej o 157 mln funtów w każdym roku trwania fazy budowy pociągu.

Nowe liczące osiem wagonów składy o długości 200 m, które będą kursować w pierwszej fazie projektu między Londynem a Birmingham, pomieszczą 500 pasażerów. W założeniu będą one miały znaczący wpływ na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w transporcie poprzez zachęcanie ludzi do rezygnacji z samochodów i samolotów napędzanych paliwami kopalnymi na rzecz elektrycznej kolei.

Pociągi będą mogły jeździć zarówno na nowej sieci HS2, jak i na istniejących liniach, a także skrócą o połowę czas przejazdu między głównymi miastami.

REKLAMA

Pierwszy pociąg zjedzie z linii produkcyjnej około 2027 roku, a po testach pierwsi pasażerowie mogą mogli nim podróżować dwa lata później.

Kontrakt HS2 z Hitachi i Alstomem został zaskarżony przez konkurencyjnego Siemensa. Poinformowano, że Siemens będzie teraz domagał się odszkodowania w specjalnym postępowaniu.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA