Od 6 stycznia ZUS przyjmuje wnioski poszkodowanych we wrześniowej powodzi o umorzenie składek. Pomoc ta jest dostępna dla osób, które prowadzą działalność gospodarczą, działalność pożytku publicznego albo działalność rolniczą na terenie objętym klęską żywiołową. Warunkiem umorzenia jest spadek przychodu z prowadzonej działalności o co najmniej 40 proc.
Jak informuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych, można już składać wnioski o umorzenie obowiązkowych składek w przypadku firm, rolników i organizacji poszkodowanych we wrześniowej powodzi. Warunkiem umorzenia składek jest spadek przychodu z prowadzonej działalności o co najmniej 40 proc. między porównywanymi miesiącami, czyli między wrześniem 2024 r. a wrześniem 2023 r. albo październikiem 2024 r. a październikiem 2023 r.
Umorzenie składek ZUS dla powodzian
Jeżeli natomiast płatnik składek rozpoczął działalność w 2024 r., porównywane są dane z września 2024 r. i z sierpnia 2024 r.
Umorzeniu będą podlegały należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub na Fundusz Emerytur Pomostowych – wyjaśnia Wojciech Dąbrówka, rzecznik ZUS.
Jak tłumaczy ZUS, płatnik może wskazać we wniosku miesiąc lub miesiące, które przypadają za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. Umorzenie dotyczyć będzie wszystkich składek należnych od wszystkich ubezpieczonych zgłoszonych przez danego płatnika. Składki nie będą uzupełniane przez budżet państwa, więc zadziała ogólny mechanizm – tak jak dziś działa umorzenie.
Z wnioskiem mogą wystąpić płatnicy składek poszkodowani w wyniku powodzi z września 2024 r. Dotyczy to również tych, którzy opłacili składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. – dodaje rzecznik ZUS.
Więcej poradników dla emerytów znajdziesz na Bizblog.pl:
Co istotne, wniosek o umorzenie mogą złożyć także płatnicy, którzy mają ustalony nowy termin płatności składek na 15 września 2025 r. – zgodnie ze specustawą powodziową. Dotyczy to także płatników, którzy mają zawartą z ZUS umowę o rozłożenie na raty należności z tytułu składek lub o odroczenie terminu płatności składek obejmującą należności z okresu od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r.
Jak złożyć wniosek o umorzenie składek?
ZUS zwraca uwagę, że w przypadku płatników opłacających składki na własne ubezpieczenia umorzenie składek może mieć negatywny wpływ na prawa do przyszłych świadczeń z ZUS i na ich wysokość. Płatnik opłacający składki sam za siebie nie będzie miał bowiem ewidencjonowanej składki za okres umorzenia jako opłaconej.
Jak złożyć wniosek? Można to zrobić tylko w formie elektronicznej na swoim profilu na PUE ZUS jako pismo ogólne POG, do którego trzeba dołączyć wniosek o umorzenie. We wniosku trzeba wskazać miesiąc lub miesiące, za które ZUS ma umorzyć należności z tytułu składek. Muszą to być miesiące z okresu od sierpnia do grudnia 2024 r.
Składając wniosek, płatnik oświadcza, że jest płatnikiem poszkodowanym w wyniku powodzi oraz że przychód z prowadzonej przez niego działalności zmalał o co najmniej 40 proc. między porównywanymi miesiącami. ZUS zapewnia, że wniosek rozpatrzy „niezwłocznie”.