REKLAMA

Co łączy Wykop, rozmowy o BMW, Apple i Xiaomi? Odpowiedź znajduje się w tym zaskakującym rankingu

Polacy w internecie najchętniej rozprawiają o motoryzacji, sprzęcie RTV i sklepach internetowych. Najbardziej pozytywnie postrzeganą branżą jest AGD, a najwięcej negatywnych emocji budzi telekomunikacja. Polski SentiOne po raz piąty prezentuje ranking Social Index, który, dzięki użyciu zaawansowanej sztucznej inteligencji, pozwala porównać popularność wśród Internautów największych marek, w tym z branży technologicznej, obecnych na polskim rynku. 

Co łączy Wykop, rozmowy o BMW, Apple i Xiaomi? Odpowiedź znajduje się w tym zaskakującym rankingu
REKLAMA

SentiOne, polska firma wspierająca marki w monitoringu Internetu i automatyzacji obsługi klienta z pomocą zaawansowanej sztucznej inteligencji, opracowała autorski wzór, kompilujący najważniejsze parametry: liczbę wzmianek i artykułów o danej marce, liczbę ich udostępnień i retweetów oraz wydźwięk wypowiedzi na jej temat.

REKLAMA

Algorytmy SentiOne codziennie analizują ponad 40 mln wypowiedzi z domen publicznych z całego świata i są w stanie rozpoznać ludzkie intencje z trafnością na poziomie 96 proc., a także wskazać towarzyszące im emocje - radość, smutek, złość, rozczarowanie, a nawet sarkazm.

Efektem ich pracy jest Social Index 2021, który pozwala na porównanie ze sobą̨ internetowej obecności największych firm na polskim rynku w ciągu całego ostatniego roku. W tegorocznym raporcie SentiOne wskazał 10 kategorii: AGD, eCommerce - sklepy internetowe, Finanse - bankowość, ubezpieczenia i płatności, Moda, Motoryzacja, RTV, Seriale, Telekomunikacja - sieci operatorów komórkowych, Zdrowie i uroda oraz Żywność i napoje. 

RTV - Apple liderem kategorii

Drugą najczęściej omawianą - zarówno w ogóle, jak i wśród mężczyzn, stanowiących ponad 83 proc. wypowiadających się - jest branża RTV. W tym wypadku najważniejszym źródłem wzmianek były portale branżowe. Liderem kategorii jest Apple, tuż za nim uplasował się Samsung, a na trzeciej pozycji Xiaomi, często chwalone z powodu przystępnych cen.

 class="wp-image-1713082"

Sporo dyskusji na temat branży RTV toczy się na Wykopie.

Samsung nie skąpi branżowym recenzentom nowych modeli do testów i to mu się opłaca

- komentuje Agnieszka Uba, Head of Product Marketing w SentiOne

Z naszej analizy wynika, że warto podsyłać modele do recenzji branżowym ekspertom i blogerom, a w przypadku producentów konsol i gier zaangażować się w rozgrywki e-sportowe poprzez sponsoring całej ligi lub konkretnego teamu. To zwiększa liczbę wzmianek na temat marki i buduje pozytywne skojarzenia. 

Polacy najwięcej rozmawiają o motoryzacji, ale głównie w kontekście wypadków

Najpopularniejszą kategorią tematyczną w rozmowach polskich Internautów przez cały 2021 r. niezmiennie pozostawała motoryzacja. Zajęła również pierwsze miejsce wśród tematów najczęściej omawianych przez mężczyzn, którzy stanowili ponad 86 proc.  wypowiadających się osób.

 class="wp-image-1713088"

Duża część rozmów dotyczyła wypadków, szczególnie tych powodowanych przez osoby publiczne, oraz bezpieczeństwa na drogach. Najwyższy wskaźnik Social Index w tej kategorii ma marka BMW, za nią znalazły się Mercedes i Volkswagen.

Największy pik dyskusji o tej marce wygenerowało zachowanie sędzi Pawłowicz, która jeszcze na początku roku, w czasie covidowych obostrzeń przebywała w hotelu, z którego ewakuowano ją rządową limuzyną. BMW Służby Ochrony Państwa, choć w niezbyt pozytywnym kontekście, pojawiło się w dyskusji jako synonim luksusu -  komentuje Daniel Kajak, Chief Revenue Officer w SentiOne.

Najwięcej pozytywnych emocji budzi branża AGD

Najbardziej pozytywnie postrzeganą w 2021 r., jak wynika z analizy sentymentu wypowiedzi, była branża AGD. Mottem polskiego Internauty w tym wypadku wydaje się być hasło „sprawdź opinie i poszukaj taniej” - ogromna liczba wzmianek pochodzi właśnie z portali porównujących sprzęty gospodarstwa domowego pod kątem ceny i jakości oraz z komentarzy osób proszących o polecenia.

Jednak większość rozmów na temat lidera tej kategorii - Thermomixa - toczy się w mediach społecznościowych, a to za sprawą poleceń od influencerek.

Drugie miejsce zajęła marka Bosch, w przypadku której duży wzrost zainteresowania spowodowała informacja o przeniesieniu produkcji z Chin do Polski. Na trzecim miejscu znalazł się Electrolux. 

Z kolei największy odsetek negatywnych wypowiedzi w minionym roku dotyczył branży telekomunikacyjnej. Internauci często skarżyli się na poziom obsługi klienta, niejasne oferty i zapisy umów oraz problemy techniczne - co nie dziwi, jeśli wziąć pod uwagę fakt, że z tego typu usług niemal każdy korzysta latami w zasadzie bez przerwy.

REKLAMA

Nie zabrakło również teorii spiskowych na temat 5G. Katalizatorem pozytywnych emocji w tej branży okazał się sport - działania marek z nim związane równoważyły negatywne wzmianki na temat wspomnianych problemów

- komentuje Martyna Gostomska, Product Owner w SentiOne. 

Użytkownicy Internetu w Polsce stanowią już 87 proc. populacji, a mediów społecznościowych 72 proc., jak podaje w swoim raporcie kanadyjska agencja Hootsuite. W Internecie Polacy spędzają średnio ponad 6,5 godziny dziennie. Do szukania informacji o firmach i produktach social media wykorzystuje 37 proc. polskich Internautów. Dla firm prowadzenie aktywnej i atrakcyjnej komunikacji w Internecie jest więc kluczowe. 

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA