Thermomix to wielki przebój polskiego rynku urządzeń AGD, a poziom sprzedaży tych urządzeń w naszym kraju jest wyższy tylko w Niemczech, macierzystym kraju jego producenta, spółki Vorwerk. Firma właśnie pochwaliła się wynikami finansowymi, które pokazują, że Thermomix wprawdzie wciąż odpowiada za ponad połowę całego biznesu, ale spółka z powodzeniem rozwija inne źródła przychodu.
W opublikowanym właśnie rocznym raporcie spółka Vorwerk podaje, że w 2023 r. osiągnęła 3,2 mld euro przychodu, a 54 proc. przypadło na dział produkujący i sprzedający Thermomixy. Wpływy ze sprzedaży tych urządzeń wyniosły rekordowe 1,7 mld euro, choć wzrost w porównaniu z 2022 r. wyniósł symboliczne 0,8 proc.
Polska numerem dwa
Największym rynkiem dla producenta Thermomixa są macierzyste Niemcy, gdzie zanotowano przychód na poziomie 493 mln euro, co stanowiło wzrost o 2,7 proc. Na drugim miejscu jest Polska, gdzie wartość sprzedaży osiągnęła 287 mln euro, czyli aż o 9,4 proc. więcej niż w 2022 r. To oznacza, że polski rynek wprawdzie nadal jest daleko za niemieckim, jeśli chodzi o sprzedaż Thermomixów, ale ten dystans się zmniejsza.
Więcej o niemieckim biznesie przeczytacie w tych tekstach:
Thermomix pojawił się na rynku już w 1971 roku, ale jego dzisiejsza postać bardzo mocno różni się od pierwowzoru. Urządzenie pozwalające zupełnym laikom kulinarnym przygotowywać całkiem wyrafinowane dania stało się wielkim hitem na wielu rynkach i doczekało się naśladowców, na przykład także popularnego w Polsce Lidlomixa czy nawet... Xiaomixa. Warto zaznaczyć, że na niektórych rynkach Thermomix występuje pod marką Bimby.
Odkurzacze Kobold
Vorwerk jest także producentem odkurzaczy sprzedawanych pod marką Kobold, a dział ten w zeszłym roku wypracował 860 mln euro przychodów, co stanowiło 27 proc. przychodów spółki. Co ciekawe, zdecydowanie największym rynkiem dla tych urządzeń są Włochy, gdzie odkurzacze są sprzedawane pod marką Folletto, a przychody w 2023 r. wyniosły aż 428 mln euro.
Z innych biznesów spółki Vorwerk warto też wymienić platforma z przepisami kulinarnymi Cookidoo. Firma chwali się, że liczba jej abonentów szybko rośnie – w pierwszym roku jej działalności usługi te zasubskrybowało 1,2 mln osób, a na koniec 2023 r. było ich już 4,7 mln. W kwietniu bieżącego roku było to już ponad 5 mln osób.