Do szkół wchodzi nowy przedmiot i nowa metoda nauczania. Nauczyciele czują się niepewnie
Od września 2023 r. w szkołach zamiast podstawy przedsiębiorczości i przedmiotów ekonomicznych, dzieci będą uczyły się biznesu i zarządzania. Ale to nie jedyna zmiana. Twórcy przedmiotu stawiają na pracę zespołową i metodę projektową, co wzbudza wiele kontrowersji wśród nauczycieli. Aby ułatwić im życie, Fundacje Zwolnieni z Teorii oraz Empiria i Wiedza wysyłają zestaw materiałów pt. „Narzędziownik nauczyciela przedmiotu biznes i zarządzanie”.
Agnieszka Dyńska, nauczycielka z 23-letnim doświadczeniem, uczy podstaw przedsiębiorczości w warszawskim liceum. Kiedy usłyszała, że od nowego roku szkolnego będzie wprowadzony przedmiot biznes i zarządzanie, zgłębiając nowy plan tego przedmiotu zauważyła, że zmiany nie dotyczą tylko nazwy, ale również pozwalają na nowy sposób prowadzenia zajęć.
Z badań przeprowadzonych przez niezależną agencję badawczą na zlecenie Fundacji Zwolnieni z Teorii wynika, że ponad 72 proc. nauczycieli widzi obawy , bo nowy przedmiot wymagać będzie od nich innego podejścia do prowadzenia przedmiotu tj. zarządzanie projektami i projekt zespołowy.
Agnieszka Dyńska potwierdza, że jeśli nauczyciele nie mieli do czynienia z zarządzaniem projektami, będą musieli się tego nauczyć.
Jak podkreśla, zarządzanie projektami i ich realizacja to świetna forma przekazywania wiedzy i ułatwienie dla nauczycieli.
Nowy przedmiot w szkołach nauczy pracy zespołowej
Jak deklaruje Ministerstwo Edukacji, zakres kształcenia przedmiotu ma dotyczyć nie tylko zarządzania projektami, ale także ekonomii, finansów osobistych, funkcjonowania rynku pracy, socjologii, psychologii i prawa. W ramach przedmiotu uczniowie będą poznawać podstawowe kategorie, mechanizmy i procesy ekonomiczne oraz czynniki, które na nie wpływają.
Marcin Burszewski, wiceprezes Fundacji Zwolnieni z Teorii, wskazuje, że to co najbardziej wybrzmiewa z lektury ramy programowej to praca zespołowa realizowana przy długofalowym projekcie, czego dotychczas w wielu szkołach brakowało. A szkoda, bo potem w życiu dorosłym okazuje się, że ta umiejętność pracy z innymi, tłumaczenia im swoich racji, przekonywania czy negocjowania ma ogromne znaczenie.
Jak zauważa, obecnie nawet nagrody Nobla zdobywane są zespołowo, a nie w pojedynkę, więc ważne, aby młodzież uczyła się pracować w grupach już na etapie szkoły.
Narzędziownik i szkolenia dla nauczycieli
Fundacje Empiria i Wiedza oraz Zwolnieni z Teorii wraz z partnerami: uczelniami, firmami i instytucją publiczną stworzyły dla nauczycieli nowego przedmiotu narzędziownik, który zawiera gotowe szkolenie online dla nauczycieli w formie e-learningu.
Jak twierdzą organizatorzy, w materiałach tych wiedza z zarządzania projektami uzupełniona jest o doświadczenia nauczycieli od lat wspierających uczniów w realizacji projektów. Znajdą się tam też praktyczne wskazówki pomocne w motywowaniu uczniów i radzeniu sobie w wyzwaniami zespołowymi.
Zuzanna Piasecka, prezeska Fundacji Empiria i Wiedza, zaznacza, że organizacje w odpowiedzi na potrzeby edukacyjne, budują kapitał społeczny.
Część materiałów narzędziownika jest już dostępna. Materiały i narzędzia są darmowe, a ich liczba jest ograniczona. Aby je otrzymać przed początkiem roku szkolnego wystarczy zarejestrować się do na stronie internetowej biz.zwzt.pl.
Uczniowie nauczą się zespołowego zarządzania projektem
Nowy przedmiot według rozporządzenia ministra edukacji ma być odpowiedzią na zmienność i złożoność współczesnego świata, które stawiają szczególne wyzwania przed młodzieżą. Kompetencje takie jak krytyczne myślenie, kreatywność, umiejętność współpracy i komunikowania się z innymi mają pomóc sprostać tym wyzwaniom.
Jak dodaje, najsensowniejszy ruch polega na zmianie techniki uczenia z trybu wykładniczego na pracę zespołową i realizację zadań metodą projektową. Z doświadczenia wiemy, że nic tak nie uczy, jak własne sukcesy i porażki. Widzą to tysiące młodych ludzi, którzy co roku realizują zespołowe projekty społeczne ze wsparciem naszej platformy internetowej, która krok po kroku prowadzi ich przez te doświadczenie.