Matura bez obowiązkowej matematyki? Miliony uczniów odetchnęłoby z ulgą
EduNav zaprasza do udziału w badaniu na temat stosunku Polaków do matematyki. Osoby, które wezmą udział w badaniu otrzymają darmowy dostęp do platformy do końca 2023 r. Z danych zebranych przez twórców EduNav wynika, że tylko jedna czwarta uczniów jako ulubioną formę nauki tego przedmiotu wskazuje naukę w szkole. Na problemy z nauczaniem matematyki kilka lat temu zwracała uwagę Najwyższa Izba Kontroli. Sugerowała wręcz odstąpienie od obowiązkowego egzaminu maturalnego z tego przedmiotu.
EduNav prowadzi badanie, które ma określić stosunek Polaków do matematyki i ich odczucia związane z tą dziedziną. Osoby, które wezmą w nim udział, otrzymają do końca roku darmowy dostęp do platformy, możliwość zapoznania się z najnowszymi badaniami na temat lęku matematycznego oraz e-booka zawierającego metody i sposoby pomagające w rozwiązaniu wyzwań związanych z lękiem matematycznym. W anonimowym badaniu można wziąć udział na stronie internetowej EduNav.
Niezwykle ważne jest dla nas, aby dobrze zrozumieć, z czego wynikają problemy z nauką matematyki, gdzie uczeń ma luki, przekonaliśmy się, że indywidualizacja, właściwa i natychmiastowa informacja zwrotna oraz zapewnienie optymalnych warunków do nauki wpływają na lepsze zrozumienie przedmiotu, po to stworzyliśmy EduNav – tłumaczy Wojciech Majeran, współzałożyciel platformy.
Polskie szkoły mają problem z matematyką
Najwyższa Izba Kontroli kilka lat temu zwróciła się do Ministerstwa Edukacji Narodowej z wnioskiem o rozważenie możliwości zawieszenia egzaminu maturalnego z matematyki jako obowiązkowego. Miałoby ono potrwać do momentu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu. W sprawozdaniu Izba zwróciła uwagę na fakt, że ponad połowa polskich dzieci przed rozpoczęciem edukacji szkolnej wykazuje uzdolnienia matematyczne, ale u większości zanikają po zaledwie kilku miesiącach nauki.
EduNav podaje, że zdaniem aż 76 proc. uczniów, którzy wypełnili test predyspozycji matematycznych, ta dziedzina nauki kojarzy się ze znudzeniem, zniechęceniem, stresem, rezygnacją i wysiłkiem. Tylko 24 proc. jako ulubioną formę przekazywania wiedzy matematycznej wskazało naukę na lekcjach w szkole.
Więcej wiadomości na temat edukacji w Polsce
Blisko 60 proc. tych uczniów w skali pięciopunktowej ocenia swoje umiejętności w dziedzinie matematyki na 1-3. Jedna trzecia deklaruje, że zadania matematyczne rozwiązuje szybko i zazwyczaj wie, jak dojść do rozwiązania. Nieco ponad połowa, jeśli nie umie wykonać zadania, denerwuje się, szuka pomocy u kolegów lub w internecie, sprawdza odpowiedzi w podręczniku albo po prostu odpuszcza. Tylko 4,5 proc. w takiej sytuacji mobilizuje się i podejmuje wyzwanie, szukając rozwiązania.
Wojciech Majeran, współzałożyciel EduNav, uważa, że nauka matematyki to wręcz kwestia sprawiedliwości społecznej.
Wyższe umiejętności matematyczne przekładają się na zdolności krytycznego myślenia i precyzyjnego rozumowania, a także umożliwia znalezienie dobrze płatnej pracy – tłumaczy Majeran.
I wskazuje, że jeśli u dziecka pojawiają się problemy z matematyką, to często zrzuca się winę na lenistwo.
Jednak winny jest zwykle brak szybkiej i precyzyjnej umiejętności identyfikacji luk w wiedzy ucznia oraz dopasowanych do jego możliwości metod wsparcia – przekonuje założyciel.
Sztuczna inteligencja zrobi z ciebie matematycznego wymiatacza
EduNav diagnozuje luki edukacyjne i dostarcza dokładnych wskazówek umożliwiających opanowanie zagadnień, sprawiających kłopoty. To wszystko z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, grywalizacji i pozytywnej gratyfikacji.
Platforma EduNav chce pomóc uczniom, rodzicom i nauczycielom, odkrywać i rozwijać talenty matematyczne, rozwiązywać problemy związane z samodzielną nauką i przygotowywać do zdawania egzaminów z tego przedmiotu.
Po wykonaniu darmowego testu predyspozycji matematycznych dzięki wykorzystaniu zaawansowanej sztucznej inteligencji identyfikuje jego problemy i zdolności, przygotowuje ciekawy i spersonalizowany program nauki, motywuje, sprawdza wykonane zadania i przygotowuje raporty o postępach. Do tego wspiera nauczycieli, pozwalając im tworzyć materiały dydaktyczne, testy i ćwiczenia, a także sprawdza postępy uczniów.