REKLAMA

Nie chcesz zwrotu pieniędzy od operatora? To będziesz wspierać rozwój telekomunikacji w Polsce

Koniec z zatrzymywaniem przez operatorów komórkowych środków z kart pre-paid, które straciły ważność. Nowe prawo telekomunikacyjne umożliwi klientom podanie numeru konta, na które z automatu dostaną zwrot co do grosza niewykorzystanych środków? A jeśli nie podadzą konta i się nie upomną o zwrot? Wtedy pieniędzy i tak operator nie zatrzyma dla siebie, bo pieniądze trafią do Funduszu Szerokopasmowego, który ma „wspierać rozwój telekomunikacji w Polsce”.

Prawo telekomunikacyjne. Pieniądze z kont pre-paid trafią do Funduszu Szerokopasmowego
REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaproponował, by w Prawie Komunikacji Elektronicznej znalazł się zapis, który sprawi, że operatorzy telekomunikacyjni już nigdy nie zachowali dla siebie nawet ani złotówki z kart pre-paid, które utraciły ważność. Albo oddadzą te środki klientowi, albo wpłacą na specjalny fundusz.

REKLAMA

Jak informuje UOKiK, propozycja ta została już omówiona z wiceministrem Januszem Cieszyńskim, pełnomocnikiem rządu ds. cyberbezpieczeństwa. Były wiceminister zdrowia miał tę propozycję przyjąć z „życzliwością” i obiecać, że stosowna poprawka zostanie dodana w procesie legislacyjnym.

„Zaproponujemy zmianę brzmienia artykułu tak, aby konsument, rejestrując kartę pre-paid, mógł podać numeru konta bankowego, na które automatycznie otrzyma zwrot niewykorzystanych pieniędzy” – wyjaśnia prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny. Jak zaznacza, nawet jeśli nie podamy swojego numeru konta, i tak będziemy mogli swoje środki odzyskać, tylko że wtedy będziemy musieli o to wystąpić.

A co, jeśli machniemy ręką na niewykorzystane środki albo zupełnie o nich zapomnimy? W takim przypadku operator przekaże na Fundusz Szerokopasmowy, który zgodnie z brzmieniem ustawy ma wspierać rozwój telekomunikacji w Polsce.

REKLAMA

Faktycznie, UOKiK w zeszłym roku wydał kilka decyzji, które nakazały operatorom zwrot środków z kart pre-paid, a na Plusa nałożył aż 20 mln zł kary. Pieniądze z kart przedpłaconych swoim klientom musiały też zwrócić sieci T-Mobile, Orange i Play.

UOKiK zwraca uwagę, że kwestia zwrotu niewykorzystanych środków z konta na kartę przy wyborze nowej firmy telekomunikacyjnej jest już od dawna uregulowana na poziomie unijnym. W grudniu 2018 r. wszedł w życie Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej, który nakazuje operatorom zwrot środków klientowi na jego wniosek. Urząd zaznacza, że te przepisy jeszcze nie zostały przeszczepione do polskiego.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-12-19T06:48:15+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T06:34:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T05:41:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-19T04:23:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T17:36:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T14:43:41+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T13:43:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T11:35:52+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T11:19:22+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T07:39:53+01:00
Aktualizacja: 2025-12-18T04:04:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T22:09:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T19:48:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T18:21:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T17:02:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T13:58:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T12:46:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T12:34:27+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T10:57:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T10:00:03+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T09:21:17+01:00
Aktualizacja: 2025-12-17T09:11:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-16T21:48:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-16T16:15:01+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA