Sektory spożywczy i gastronomiczny dynamicznie rozwijają działalność online - tylko w 2021 r. niemal 4 tys. sklepów spożywczych oraz 2,5 tys. lokali gastronomicznych dodało do podstawowej działalności w KRS kod oznaczający sprzedaż przez internet, która współcześnie staje się standardem. Niestety kondycja finansowa branży uległa pogorszeniu.
Jednak tutaj dominują małe i jednoosobowe działalności, z których większość boryka się z problemami finansowymi. Z analizą tego, jak poszczególne branże zmieniły się i przeszły transformację cyfrową w ciągu ostatnich dwóch lat, można zapoznać się w najnowszym e-booku polskiego software house’u Advox Studio, specjalizującego się w eCommerce.
Branża gastro ratuje się dostawami
Ostatnie dwa lata były bardzo trudne dla branży gastronomicznej. Wielu przedsiębiorców, by ratować się przed stratami i bankructwem, zdecydowało się na poszerzenie swojej oferty o sprzedaż jedzenia na wynos i w dostawie.
Tylko w 2021 r. 2,5 tys. właścicieli gastronomii dodało do swojej głównej działalności w KRS kod branżowy oznaczający sprzedaż przez internet - wynika z nowej analizy przeprowadzonej przez globalną wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet.
Ta strategia do pewnego stopnia okazała się skuteczna - w ubiegłym roku mimo trudnego czasu w KRS przybyło 3 tys. lokali gastronomicznych. Jednak w pierwszym kwartale 2022 r. liczba ta nie zwiększyła się.
75 proc. firm gastronomicznych jest w złej kondycji finansowej
Niestety kondycja finansowa branży uległa pogorszeniu - w marcu 2022 r. aż 78 proc. firm znajdowało się w złej lub bardzo złej kondycji finansowej. Z pozostałych 22 proc. kondycję zaledwie 3,7 proc. można określić jako bardzo dobrą.
W najgorszej sytuacji są firmy cateringowe - liczba tych w złej lub bardzo złej kondycji finansowej w ciągu roku wzrosła z 60 proc. do ponad 77 proc.
Oznacza to, że aż 66 proc. z nich odczuwa obecnie mniejsze lub większe problemy finansowe. W opinii Dun & Bradstreet wynika to z ograniczeń w organizacji wesel, imprez i różnego rodzaju zgromadzeń.
Rynek gastronomiczny w Polsce pozostawał w dobrej kondycji przez ponad 10 lat, a jego wartość rosła.
Przed marcem 2020 dostawa stanowiła mniej niż 10 proc. obrotów lokali gastronomicznych. W 2020 r. wartość branży spadła aż o 32 proc., a dostawy szybko stały się dla wielu miejsc jedynym źródłem przychodów.
Teraz możliwość dostawy to w zasadzie standard, konsumenci cenią sobie wygodę tego rozwiązania.
Firmy łączą ten trend z q-commerce i starają się oferować klientom jak najszybszy dowóz zamówień. Kryzys sprowadził więc na gastronomię ogromne problemy, ale jednocześnie stał się szansą na rozwój. To dotyczy zresztą wielu branż
- komentuje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.
Jedną z branż, które w ciągu ostatnich dwóch lat bardzo rozwinęły działalność w internecie, jest branża spożywcza.
Według analizy KRS od Dun & Bradstreet to właśnie sklepy spożywcze najczęściej dodawały do swojej podstawowej działalności kod PKD oznaczający sprzedaż przez internet - w sumie blisko 4 tys. firm tylko w 2021 r.
W branży kurierskiej w dobrej sytuacji finansowej są tylko duże i znane firmy
Dynamiczny rozwój dostaw i sprzedaży internetowej przełożył się na rozwój branży kurierskiej. Według Dun & Bradstreet liczba firm kurierskich, która w ciągu ostatniej dekady i tak zwiększyła się dwukrotnie, w ciągu ostatnich dwóch lat rosła w tempie dwucyfrowym. Obecnie w tym sektorze jest zarejestrowanych 7,5 tys. podmiotów.
W 2020 r. wzrost wolumenu dostarczanych paczek wyniósł 44 proc., przychody firm kurierskich wzrosły o 1,7 mld zł w stosunku do 2019 r., a wartość rynku przesyłek pocztowych osiągnęła 11,5 mld zł. Paczkomaty InPostu, ale także inne sieci maszyn do odbioru paczek rozwijane również przez Pocztę Polską, Allegro, PKN Orlen czy Aliexpress - stoją już niemal na każdym zakręcie.
Obecnie firmy kurierskie mierzą się z nowym wyzwaniem, jakim jest rosnąca popularność q-commerce i konieczność zapewnienia odbiorcom jak najkrótszego czasu dostawy, co wymaga usprawnienia łańcucha dostaw i sieci logistycznych. Analitycy przewidują, że w 2023 r. wartość rynku pocztowego osiągnie 16,2 mld zł przy obsłudze ponad miliarda przesyłek rocznie
- dodaje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.
Jednak dynamiczny rozwój, jeśli chodzi o liczbę firm kurierskich, nie idzie w parze z dobrą kondycją finansową sektora, mniejsze lub większe kłopoty finansowe ma w sumie 75 proc. podmiotów.
W dobrej sytuacji finansowej są firmy duże i znane, ale w branży dominują małe i jednoosobowe działalności i to one przede wszystkim borykają się z problemami.
W najnowszym e-booku „Jak pandemia zmieniła rynek? Transformacja cyfrowa w wybranych branżach” przygotowanym przez ekspertów z branży eCommerce można zapoznać się z analizą sytuacji branż najbardziej zmienionych przez pandemię, szczególnie w zakresie transformacji cyfrowej. Eksperci wskazują również trendy, które będą kształtować sytuację i rynek w najbliższych latach.