Chargeback - pomaga odzyskać pieniądze przy płatnością kartą
Jak zabezpieczyć się przed transakcją z nieuczciwym kontrahentem? Płać kartą. Umożliwi to uruchomienie procedury chargeback, dzięki której odzyskasz pieniądze. Sprawdź, o co chodzi w chargeback i kiedy możesz z niego skorzystać.

Czym jest chargeback?
Transakcje kartą płatniczą stale zyskują na popularności. Według danych ujawnionych w badaniu Banku Millennium aż 41 proc. konsumentów wybiera tę formę płatności. Ale – choć wygodna – nie jest wolna od ryzyka. Nieautoryzowana transakcja, błędne obciążenie, brak dostawy zamówionego towaru, towar niezgodny z usługą – to najczęstsze problemy, jakie napotykają konsumenci. Wtedy z pomocą przychodzi procedura chargeback, która umożliwia zwrot poniesionych wydatków. Mechanizm ten stosowany jest przez banki i inne instytucje finansowe jako forma zabezpieczenia klientów.
Kiedy można skorzystać z chargeback?
Usługa chargeback powstała przede wszystkim po to, aby konsumenci, którzy zapłacili kartą za zakupy, mogli odzyskać pieniądze w razie wystąpienia nieprawidłowości. Ponadto możesz z niej skorzystać, jeśli:
- bankomat nie wypłacił części lub całości pieniędzy,
- między kwotą zakupu a tą, która została pobrana z konta, występuje różnica,
- transakcja została rozliczona więcej niż jeden raz,
- transakcja została rozliczona w innej kwocie lub walucie,
- akceptant rozliczył anulowaną transakcję,
- transakcja nie powiodła się, a mimo tego kwota została pobrana z konta,
- dostawca pobrał z konta pieniądze za towar/usługę, których nie zamawiałeś,
- dostawca nie dokonał zwrotu za towar, który odesłałeś lub reklamowałeś.
Jak zainicjować procedurę chargeback?
W procedurę chargeback zaangażowany jest bank, dlatego, aby ją uruchomić, należy wypełnić formularz dostępny na jego stronie internetowej lub w oddziale. Jeśli posiadasz jakiekolwiek dowody w sprawie, w tym dokumenty, dodaj je jako załącznik. Dzięki temu bank uzyska klarowny obraz sytuacji i będzie mógł podjąć odpowiednie działania. W przypadku, gdy uzna roszczenie, odzyskasz środki pieniężne.
Procedurę chargeback najczęściej uruchamia się dopiero wtedy, gdy polubowne próby rozwiązania sporu nie przynoszą efektów. Dlatego w pierwszej kolejności warto skontaktować się ze sprzedawcą i wyjaśnić problem. Być może dochodzenie swoim praw za pośrednictwem banku nie będzie konieczne, a pieniądze otrzymasz z powrotem w zaledwie kilka dni.
Chargeback, podobnie jak próba rozwiązania sporu w drodze ugody lub negocjacji, nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty. Bank może nie uznać roszczenia, jeśli ma ku temu uzasadnione podejrzenia. Wtedy też możesz ubiegać się o zwrot środków na drodze sądowej.
Czytaj więcej na Bizblog.pl:
Jak długo trzeba czekać na zwrot środków?
Jeśli korzystasz z chargeback, z pewnością zastanawiasz się, kiedy bank przekaże na konto należne środki pieniężne. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna – w przypadku szybkiego uruchomienia procedury i twojej bezspornej racji, pieniądze otrzymasz nawet w ciągu jednego dnia. Bank może jednak podjąć próbę kontaktu ze sprzedawcą celem wyjaśnienia okoliczności transakcji, a każda taka inicjatywa wiąże się z co najmniej kilkudniowym opóźnieniem.
Chargeback – ochrona dla kupujących, źródło problemów dla sprzedawców
Dzięki chargeback klienci zyskali dodatkową ochronę, z której mogą skorzystać, gdy płacą kartą. Jednak dla sprzedawców procedura ta może stać się prawdziwym źródłem problemów zarówno finansowych, jak i operacyjnych. Banki jako instytucje komercyjne pobierają za chargeback opłaty, którymi obciążają sprzedawców. Kwoty są różne, w zależności od regulaminu danej placówki.
Wysoki wskaźnik chargebacków może negatywnie rzutować na renomę placówki. Świadczy o problemach z pobieraniem płatności lub realizacją zamówień, a więc o czymś, czego klienci starają się unikać.
W jaki sposób możesz uchronić się przed procedurą chargeback? Przede wszystkim w razie zaistnienia sporu postaraj się rozwiązać go polubownie. Sprawdź rachunki, przeanalizuj transakcje i zasadność ich przeprowadzenia. Jeśli wdrożono wobec ciebie chargeback, zastanów się, jaki element machiny poboru opłat zawinił i w jaki sposób można go naprawić.