REKLAMA

Buszujący w gazetkach promocyjnych Biedronek i Lidlów. Jakich ofert najczęściej szukają Polacy?

W dobie wysokiej inflacji Polacy szczególnie uważnie zwracają uwagę na ceny produktów spożywczych, a także szukają na nie promocji. Ogromną rolę w zakupach odgrywają gazetki promocyjne sieci handlowych. Na jakie produkty w okazyjnych cenach najczęściej polują Polacy?

Buszujący w gazetkach promocyjnych Biedronek i Lidlów. Jakich ofert najczęściej szukają Polacy?
REKLAMA

Pracownia badawcza KANTAR Polska przyjrzała się, w jaki sposób Polacy robią zakupy i jakich produktów szukają w gazetkach. W tym celu przeprowadziła sondaż wśród blisko 4,1 tys. aktywnych konsumentów. Z najnowszego badania wynika, że to właśnie promocje w gazetkach przyciągają klientów do sklepów - obecnie niemal każdy konsument (aż 98 proc.) robi przynajmniej część zakupów w sklepach, których oferty widział wcześniej w gazetkach.

REKLAMA

Gazetki promocyjne jak obowiązkowa lektura przed zakupami

Wśród tych 98 proc. badanych, 42 proc. deklaruje, że wybiera placówki handlowe tylko w oparciu o źródło informacji, jakim jest gazetka promocyjna. Natomiast tylko 2 proc. respondentów nie kupuje produktów w sieciach, których oferty widziało w publikacjach.

Według raportu, w gazetkach konsumenci najlepiej oceniają czytelność elementów graficznych, cen, a także samej gazetki. Atrakcyjność oferowanych promocji jest dopiero na czwartym miejscu w zestawieniu. W ciągu roku ta kwestia spadła z pierwszej, najlepiej ocenianej pozycji na ostatnią, aż o 28 p.p.

Co musi mieć gazetka, żeby klient zawiesił na niej oko?

Respondenci wskazali też najważniejsze elementy gazetki. Są to kolejno:

  1. czytelność pokazywanych cen,
  2. jasne opisanie zasad promocji,
  3. terminy poszczególnych ofert produktowych.

I dodaje, że użytkownik gazetki chce, aby to było jasne na pierwszy rzut oka.

Jakie produkty najczęściej oglądają Polacy w gazetkach?

Jeszcze kilka lat temu hitem promocji z gazetek zakupowych była dla Polaków łopatka wieprzowa. Dziś preferencje zmieniły się nie do poznania. Z najnowszego badania wynika bowiem, że Polacy najczęściej oglądają w gazetkach:

  • warzywa i owoce – 26 proc. (wzrost o 6 p.p.),
  • mięso – 18 proc. (wzrost o 3 p.p.),
  • art. dla domu – 12 proc.,
  • produkty przemysłowe – 11 proc. (spadek o 18 p.p.),
  • jak również nabiał – 8 proc. (bez zmian),
  • elektronika i zabawki dla dzieci mają najmniej wskazań – po 1 proc.

I mówi, że głównie chodzi o produkty świeże, mięso i nabiał.

Pierwsza strona gazetki jest kluczowa

Okazuje się, że pierwsza strona gazetki promocyjnej jest niczym okładka książki, która albo przyciągnie czytelnika, albo nie. Zdaniem osób biorących udział w badaniu na pierwszej stronie gazetki najchętniej widzieliby:

  • warzywa i owoce - 62 proc.,
  • mięso - 44 proc.,
  • nabiał - 39 proc.,
  • artykuły dla domu i chemia gospodarcza - po 32 proc.

Jakie oferty na pierwszych stronach gazetek najchętniej preferują respondenci? Zdecydowanie najwięcej wskazań mają promocje na żywność. Dalej są rabaty na art. przemysłowe. Potem są 50-proc. zniżki na drugą sztukę, a następnie trzy towary w cenie dwóch oraz oferty typu 3+1 gratis. Akcje lojalnościowe lub ceny z kartą bądź z aplikacją lojalnościową są dopiero na dalszych pozycjach.

Czego klienci nie lubią w gazetkach?

REKLAMA

Dla równowagi konsumenci wskazali również elementy, które ich zniechęcają do zapoznania się z daną gazetką do końca. Najbardziej odpychająca okazała się mała atrakcyjność promocji – 41 proc.. Dla badanych oznacza to niski procent obniżki lub rabaty na niepreferowane produkty. Dalej ankietowani wskazali ogólną, słabą czytelność gazetki i samego opisu zasad promocji – po 23 proc. Do tego tyle samo procent respondentów stwierdziło, że takie publikacje nie mają kiepskich elementów.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA