Buszujący w gazetkach promocyjnych Biedronek i Lidlów. Jakich ofert najczęściej szukają Polacy?
W dobie wysokiej inflacji Polacy szczególnie uważnie zwracają uwagę na ceny produktów spożywczych, a także szukają na nie promocji. Ogromną rolę w zakupach odgrywają gazetki promocyjne sieci handlowych. Na jakie produkty w okazyjnych cenach najczęściej polują Polacy?
Pracownia badawcza KANTAR Polska przyjrzała się, w jaki sposób Polacy robią zakupy i jakich produktów szukają w gazetkach. W tym celu przeprowadziła sondaż wśród blisko 4,1 tys. aktywnych konsumentów. Z najnowszego badania wynika, że to właśnie promocje w gazetkach przyciągają klientów do sklepów - obecnie niemal każdy konsument (aż 98 proc.) robi przynajmniej część zakupów w sklepach, których oferty widział wcześniej w gazetkach.
Gazetki promocyjne jak obowiązkowa lektura przed zakupami
Wśród tych 98 proc. badanych, 42 proc. deklaruje, że wybiera placówki handlowe tylko w oparciu o źródło informacji, jakim jest gazetka promocyjna. Natomiast tylko 2 proc. respondentów nie kupuje produktów w sieciach, których oferty widziało w publikacjach.
Według raportu, w gazetkach konsumenci najlepiej oceniają czytelność elementów graficznych, cen, a także samej gazetki. Atrakcyjność oferowanych promocji jest dopiero na czwartym miejscu w zestawieniu. W ciągu roku ta kwestia spadła z pierwszej, najlepiej ocenianej pozycji na ostatnią, aż o 28 p.p.
Co musi mieć gazetka, żeby klient zawiesił na niej oko?
Respondenci wskazali też najważniejsze elementy gazetki. Są to kolejno:
- czytelność pokazywanych cen,
- jasne opisanie zasad promocji,
- terminy poszczególnych ofert produktowych.
I dodaje, że użytkownik gazetki chce, aby to było jasne na pierwszy rzut oka.
Jakie produkty najczęściej oglądają Polacy w gazetkach?
Jeszcze kilka lat temu hitem promocji z gazetek zakupowych była dla Polaków łopatka wieprzowa. Dziś preferencje zmieniły się nie do poznania. Z najnowszego badania wynika bowiem, że Polacy najczęściej oglądają w gazetkach:
- warzywa i owoce – 26 proc. (wzrost o 6 p.p.),
- mięso – 18 proc. (wzrost o 3 p.p.),
- art. dla domu – 12 proc.,
- produkty przemysłowe – 11 proc. (spadek o 18 p.p.),
- jak również nabiał – 8 proc. (bez zmian),
- elektronika i zabawki dla dzieci mają najmniej wskazań – po 1 proc.
I mówi, że głównie chodzi o produkty świeże, mięso i nabiał.
Pierwsza strona gazetki jest kluczowa
Okazuje się, że pierwsza strona gazetki promocyjnej jest niczym okładka książki, która albo przyciągnie czytelnika, albo nie. Zdaniem osób biorących udział w badaniu na pierwszej stronie gazetki najchętniej widzieliby:
- warzywa i owoce - 62 proc.,
- mięso - 44 proc.,
- nabiał - 39 proc.,
- artykuły dla domu i chemia gospodarcza - po 32 proc.
Jakie oferty na pierwszych stronach gazetek najchętniej preferują respondenci? Zdecydowanie najwięcej wskazań mają promocje na żywność. Dalej są rabaty na art. przemysłowe. Potem są 50-proc. zniżki na drugą sztukę, a następnie trzy towary w cenie dwóch oraz oferty typu 3+1 gratis. Akcje lojalnościowe lub ceny z kartą bądź z aplikacją lojalnościową są dopiero na dalszych pozycjach.
Czego klienci nie lubią w gazetkach?
Dla równowagi konsumenci wskazali również elementy, które ich zniechęcają do zapoznania się z daną gazetką do końca. Najbardziej odpychająca okazała się mała atrakcyjność promocji – 41 proc.. Dla badanych oznacza to niski procent obniżki lub rabaty na niepreferowane produkty. Dalej ankietowani wskazali ogólną, słabą czytelność gazetki i samego opisu zasad promocji – po 23 proc. Do tego tyle samo procent respondentów stwierdziło, że takie publikacje nie mają kiepskich elementów.