Abonament sam się odnowił? Nie panikuj, możesz odzyskać pieniądze
Automatyczne przedłużenie abonamentu to trik, na którym zarabiają sprzedawcy. Dowiedz się, jak wyłączyć auto-przedłużenia oraz jak odstąpić od umowy, a tym samym nie tracić więcej pieniędzy.

Czym są abonamenty z automatycznym przedłużeniem?
Abonament to umowa, w której konsument opłaca regularnie usługę lub dostęp do niej. Z kolei automatyczne przedłużenie oznacza, że po upływie określonego okresu umowa zawarta na czas określony ulega przedłużeniu na kolejne okresy bez konieczności wyraźnego oświadczenia woli konsumenta. Wystarczy stosowny zapis w umowie lub regulaminie, aby dostawca usługi mógł ponownie pobrać opłatę. Na tej zasadzie działają m.in. platformy streamingowej, w tym Netflix.
Warto zaznaczyć, że abonamenty z automatycznym przedłużeniem są legalne, ale konsument musi być w pełni świadomy warunków, na jakich pobierana jest płatność. Innymi słowy, jego zgoda nie może być domniemana.
Jakie prawa ma konsument w kontekście automatycznego przedłużenia?
Umowa zawierająca zapis o automatycznym przedłużeniu może być zgodna z prawem, ale muszą zostać spełnione określone warunki:
- zapis o automatycznym przedłużeniu musi być zawarty w umowie lub regulaminie i być dostatecznie jasny,
- przedsiębiorca powinien poinformować konsumenta w sposób czytelny o długości trwania umowy i sposobie jej wypowiedzenia,
- zgoda konsumenta na dodatkową płatność musi być udzielona wprost.
Jeśli powyższe warunki nie są spełnione, zapis o automatycznym przedłużeniu może zostać uznany za nieuczciwą praktykę rynkową, a w skrajnych przypadkach nawet za klauzulę.
Konsument ma prawo odstąpić od umowy na zasadach ogólnych. Kluczowe są jednak terminy, ponieważ w przypadku zbyt późnego złożenia wypowiedzenia usługodawca będzie miał prawo naliczyć opłatę za kolejny okres rozliczeniowy.
Więcej na Bizblog.pl:
Jak wyłączyć automatyczne przedłużenie umowy?
W sytuacji, gdy nie chcesz dłużej opłacać konkretnej usługi abonamentowej, masz prawo odstąpić od umowy. Na początek jednak zweryfikuj jej zapisy - powinna zawierać szczegółowe informacje na temat wypowiedzenia. Użyj formularza wypowiedzenia, który wielu sprzedawców udostępnia na swoich stronach internetowych. Możesz też napisać własne pismo, w którym sprecyzujesz fakt rozwiązania umowy oraz podasz dokładną datę wypowiedzenia. Dokument najlepiej wysłać listem poleconym z potwierdzeniem odbioru lub za pośrednictwem innej formy, która umożliwia udowodnienie daty doręczenia. Po rozwiązaniu umowy sprawdź, czy nie naliczono żadnych opłat po dniu zakończenia świadczenia.
Jeśli usługa została świadczona w ramach abonamentu, który został automatycznie przedłużony i konsument korzystał z niej tylko część okresu, istnieje możliwość żądania zwrotu nadpłaconej kwoty lub proporcjonalnego zwrotu. Najczęściej jednak umowy przewidują możliwość rozwiązania umowy dopiero po upływie okresu wypowiedzenia, który jest tożsamy z okresem rozliczeniowym. Z kolei w sytuacji, gdy abonament został przedłużony o na następny rok, a konsument zrezygnował z niego po pół roku, powinien otrzymać zwrot połowy pobranej kwoty.
Kiedy prawo szczególnie chroni konsumenta?
Konsumentowi przysługują szczególne uprawnienia w dwóch przypadkach: gdy zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa oraz gdy mamy do czynienia z nieuczciwą praktyką rynkową. Jeśli umowa abonamentu została zawarta na odległość albo poza lokalem przedsiębiorstwa, konsument może odstąpić od umowy bez podania przyczyny w terminie 14 dni od jej podpisania.
Usługodawca nie może wprowadzać klienta w błąd ani wymagać od niego podejmowania natychmiastowej decyzji. Umowy, w których zawarto zapis o konieczności złożenia oświadczenia w określonym krótkim czasie (np. trzy dni) o niewyrażeniu zgody na przedłużenie, wpisują się w nieuczciwą praktykę rynkową. Konsument ma możliwość zgłoszenia ich do UOKiK, a także odstąpienia na warunkach zwykłych.







































