Na rynku pojawia się coraz więcej piw i innych napojów alkoholowych, za których smak odpowiada sztuczna inteligencja. AI nie tylko analizuje każdy kolejny etap warzenia złocistego trunku, bada preferencje klientów, ale zaczyna bawić się też w marketingowca, zastanawiając się, jak własnoręcznie wyprodukowany alkohol opchnąć piwoszom.
Tak daleko w wykorzystaniu sztucznej inteligencji przy produkcji alkoholu nikt jeszcze prawdopodobnie nie poszedł. W kwietniu marka Beck's wypuściła limitowaną edycję Beck's Autonomous - piwa w całości uwarzonego przez AI.
Piwo błyskawicznie zniknęło ze sprzedaży. Nie ma w tym nic dziwnego, bo koncern potraktował całą historię w kategoriach eksperymentu. W sklepie internetowym dostępne było jedynie 450 butelek. Mimo tego, zapowiedzi przedstawicieli firmy dają do myślenia.
Koncern pozostawił AI wolną rękę
Sztuczna inteligencja odpowiadała za projekt logo, stworzyła całą kampanię reklamową, wymieszała w odpowiednich proporcjach słody, chmiel i drożdże. Powstał nawet klip reklamowy nakręcony w technologii 360 stopni. Za całość odpowiadały raptem dwa programy - ChatGPT i Midjourney.
Właściciel marki Beck's firma AB InBev już wcześniej korzystał z AI przy okazji dystrybucji piwa. Algorytmy karmią się danymi dotyczącymi tego, które punkty sprzedaży zamawiają najwięcej alkoholu i ile udaje im się później sprzedać. Decydują o cenach i terminach płatności.
Browar z Bremy nie jest jednak jedynym, który próbuje zaprząc sztuczną inteligencję do produkcji trunków wyskokowych. Podobne eksperymenty trwają już od kilku lat.
Carlsberg uruchomił w 2017 r. projekt, który analizuje smaki piwa
Rio Bravo Brewing Company z Nowego Meksyku uznał, że pozostawi AI wybór etykiet i receptur, bo to zdaniem Amerykanów najlepszy sposób, by wyróżnić się na rynku. Być może teraz rzeczywiście tak jest, ale w najbliższej przyszłości warzenie piw przez sztuczną inteligencję może stać się standardem.
Zdaniem Usvyata sztuczna inteligencja pomoże przewidywać trendy rynkowe i zmiany preferencji konsumentów. W tym kontekście trudno dziwić się szefom marki Beck's, którzy twierdzą, że tegoroczny eksperyment z wypuszczeniem Beck's Autonomous nie jest tylko jednorazowym happeningiem.