Takiej Żabki jeszcze nie było. Sieć postawiła na totalny eksperyment
Żabka chce być liderem innowacji, a zakupy w niej mają być nowoczesne i ekologiczne. Tak samo jak sklepy. Sieć cały czas wprowadza i testuje nowinki. Wśród nich jest nowy punkt w Poznaniu, pod nową marką oraz autonomiczne sklepy zarządzane przez Sztuczną Inteligencję, w których roboty robią hot-dogi.
Fotowoltaika i wykorzystanie technologii kropek kwantowych, podłoga kinetyczna zamieniająca kroki w energię, kostka antysmogowa uzupełniona zieloną ścianą roślin pochłaniającą kurz i smog - tak wygląda pierwsza w Polsce innowacyjna Żabka otwarta przy ul. Lewandów w Warszawie.
Sklep naszpikowany wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami jest otwarty dla klientów od jesieni. Placówka jest swoistym laboratorium, w którym testowane są innowacyjne na skalę światową rozwiązania jak kropka kwantowa i podłoga kinetyczna.
Zainstalowaliśmy w sklepie i w jego otoczeniu ok. 20 różnorodnych rozwiązań sprzyjających środowisku. Są to między innymi szyby z kropkami kwantowymi pozyskujące energię z promieni słonecznych
- mówi Adam Manikowski, wiceprezes zarządu firmy Żabka Polska.
Żabka starała się również wyposażyć sklep w jak najbardziej ekologiczny sposób – wykorzystano w nim meble z recyklingu czy ściany z butelek z plastiku zebranych przez osoby pracujące przy tym projekcie.
Technologie zastosowane przez Żabkę w sklepie na warszawskiej Białołęce skupiają się wokół czterech filarów, takich jak: zielona energia, drugie życie, czyste powietrze i zielony transport. Tak mają właśnie wyglądać Żabki przyszłości.
Nie wszystkie jednak technologie testowane w Warszawie okazały się trafione, choć zebrane doświadczenie jest bez wątpienia cenne. Pozwoliło ono zaprojektować nową markę sieci.
Żabka Eko Smart wkrótce w Poznaniu
Żabka otworzy wkrótce nowy punkt w Poznaniu pod szyldem Żabka Eko Smart i wygląda na to, że tak właśnie będzie nazywać się nowa seria sklepów Żabki.
Teraz robimy kolejny krok, czyli przedstawiamy klientom drugą, wzbogaconą o nowe smart rozwiązania, odsłonę tego sklepu. Z jednej strony wykorzystamy w nim technologie przetestowane w placówce w Warszawie, z drugiej – wprowadzimy zupełnie nowe, które będziemy chcieli dopiero testować i sprawdzić, czy są w stanie efektywnie wspierać działanie sklepu convenience
- mówi w serwisie wiadomoscihandlowe.pl Anna Grabowska, wiceprezeska zarządu ds. strategii konsumenckich w Grupie Żabka.
Dodaje ona, że rozwiązania, które sprawdzą się w fazie testów, będą wprowadzane do całej sieci.
Serwis zapowiada, że wśród wdrożeń, które znajdą się w Żabce Eko Smart, pojawią się rozwiązania zarówno ekologiczne, jak i technologiczne, a celem sieci jest także wykorzystanie różnych rozwiązań pozwalających zoptymalizować pracę w sklepie.
Jest to np. technologia machine learning, dzięki której ekspres do kawy kontaktuje się z obsługą i sygnalizuje, kiedy należy opróżnić fusy po kawie. Są to smart rozwiązania z punktu widzenia franczyzobiorcy. Uwalniają jego czas, czas sprzedawców, pozwalają skupić się na obsłudze klienta, a przy tym są przyjazne dla planety
- tłumaczy Grabowska w rozmowie z wiadomoscihandlowe.pl.
Żabka ma już 50 autonomicznych sklepów Nano
Pod szyldem Żabka Nano działa już 50 innowacyjnych placówek wspieranych przez sztuczną inteligencję, co czyni Grupę Żabka największą w Europie siecią sklepów autonomicznych.
Pięćdziesiąta placówka zlokalizowana jest w przestrzeniach warszawskiej Fabryki Norblina.
Placówka ta wykorzystuje innowacyjną metodę autoryzacji i płatności za zakupy, wdrożoną we współpracy z Adyen. Wstęp do sklepu możliwy jest przy wykorzystaniu karty płatniczej – klient przed wejściem do Żabki Nano przykłada ją do terminala.
Po wykonaniu tej czynności, drzwi otworzą się automatycznie. Przy pierwszej wizycie klient podaje numer telefonu, na który otrzyma SMS z potwierdzeniem zakupów.
Gdy będzie już w środku, zakupy zajmą tylko chwilę – wystarczy, że weźmie z półki wybrane produkty i wyjdzie. Zamontowany w Żabce Nano system kamer, wykorzystujący algorytmy m.in. machine learning, rozpozna zdjęte z półek produkty, naliczy odpowiednią kwotę, po czym automatycznie sfinalizuje płatność za pomocą wykorzystanej przy wejściu karty płatniczej.
System nie identyfikuje klientów, nie zapamiętuje również obrazu, co gwarantuje pełne zachowanie prywatności i bezpieczeństwo.
Co ciekawe, w Żabkach Nano możemy zamówić hot-doga, który zostanie przygotowany przez specjalnego robota.